Anders Eriksson blir ny vd för Bonniers News. Foto: Peter Jönsson/Bonnier NewsAnders Eriksson blir ny vd för Bonniers News. Foto: Peter Jönsson/Bonnier News
Anders Eriksson blir ny vd för Bonniers News. Foto: Peter Jönsson/Bonnier News
Gunilla Herlitz lämnar jobbet som vd för Bonnier News. Foto: Ann JonassonGunilla Herlitz lämnar jobbet som vd för Bonnier News. Foto: Ann Jonasson
Gunilla Herlitz lämnar jobbet som vd för Bonnier News. Foto: Ann Jonasson

Anders Eriksson är Expressens nya vd

Publicerad

Anders Eriksson blir ny vd för Bonniers News efter Gunilla Herlitz.

Han talar mer om tillväxt än om besparingar – och han tror på papperstidningen.

– Besparingar när det gäller en produkt som tappar i intäkter är ofrånkomligt. Men det är inte där vi kommer att vara framgångsrika på längre sikt, utan det handlar om att vi lyckas bygga nya affärer, nya intäkter, säger Anders Eriksson.

I dag är Anders Eriksson vd för Bonnier Business Press.

Nu föreslås han som ny affärsområdeschef för Bonnier News och som vd för Dagens industri, Dagens Nyheter och Expressen och som styrelseordförande för HD/Sydsvenskan – med uppgift att fortsätta se till att tidningarna är lönsamma.

Han säger att besparingar kan bli nödvändiga, men att han fokuserar på tillväxt.

– Det finns områden som redan växer. Många tidningar växer digitalt. Expressens tv-satsning är ett område där det finns tillväxt. Men vi behöver hitta nya former, säger Anders Eriksson.

"Kommer att bli jättebra"

Anders Eriksson tar med sig Bonnier Business Media till Bonnier News, det vill säga titlarna Resumé, Veckans Affärer och Dagens Medicin.

– Tanken med det är att slå samman DI och de andra produkterna som vi har i Sverige. Jag tror att det finns många gemensamma möjligheter där de kan ha mycket nytta av varandra. Det kommer att bli jättebra.

Vilka samarbeten kan det handla om?

– Jag tror på samarbetet mellan tidningar eller affärsområde. Jag tror att det är vägen framåt. Men konkreta detaljer kan jag inte uttala mig om.

Läsarbehovet är väldigt olika mellan de olika tidningarna, menar han, men nämner DN:s och Sydsvenskans gemensamma utrikesmaterial som ett bra exempel där samarbete fungerar, och tryckeri och distribution som ett annat.

Han beskriver Expressen framför allt som förmedlare av nyheter.

– Min uppfattning är att Expressen är ett räckviddsmedium. Det är nog rätt väg framåt. Styrkan är breaking news, politik, sport, fotboll. Det är dit man går när det händer något.

För DI och DN handlar framtiden om att fördjupa de områden som läsarna behöver och därmed är beredda att betala för.

– Dagens Industri är en businessprodukt som ska ge affärsnytta till beslutsfattare i sin professionella roll. Inriktningen ska vara att fortsätta leverera affärsnytta. Men även att bli mer kritisk. Då är betalningsviljan hög, även digitalt. För Dagens Nyheter är det också strategiskt att jobba med läsarintäkter i stor utsträckning. Det är rätt väg framåt. Då kan det finnas områden som ska fördjupas, politik och Stockholmsbevakning till exempel.

Föredrar mobilen

Själv har Anders Eriksson en printprenumeration av Dagens Nyheter hem i brevlådan, men är annars framför allt är en mobilläsare.

– Min privata konsumtion, det är på mobilen. Professionellt är det en hel del desktop, nyhetsbrev och länkar och så, säger han.

I en första intervju med Resumé uppger Anders Eriksson att han ännu inte vet vad han får i lön.

– Det är en beslutsprocess. Det ska tas i ersättningsutskottet. Så är det, bekräftar han för Expressen.

Så du har sagt ja till jobbet, men vet inte vilken lön du får?

– Ja.

Det är lite ovanligt.

– Ja. Det är lite ovanligt. Men det är inte den kritiska frågan för mig. Det blir säkert bra.

Vilken är den kritiska frågan då?

– Det var väl om jag trodde att jag var rätt person, om jag kan lyckas. Och om jag var beredd att lämna det jag höll på med. Som jag brinner mycket för, och som jag känner väldigt stor lojalitet för.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag