Expressen har granskat Anders Borgs resor med regeringsplanet sedan han tillträdde som finansminister 2006.
Totalt handlar det om 92 resor. Nästan var tredje gång, totalt 30 gånger, har finansministern krävt att få bli upphämtad eller avsläppt på Skavsta flygplats utanför Nyköping - i stället för på Bromma flygplats där regeringsplanen har sin bas. Skälet är att han bor utanför Katrineholm, vilket ligger knappt sex mil från Skavsta.
Extrautsläpp: 25 ton
Varje extralandning innebär ett koldioxidutsläpp på 822 kilo, enligt försvarsmaktens beräkningar. Totalt har Borgs flygvanor därmed inneburit ett extra utsläpp på 25 ton.
Att köra sträckan med statsrådsbil mellan Borgs bostad och Bromma flygplats innebär ett utsläpp på 18 kilo, vilket skulle ha inneburit ett totalt utsläpp på 540 kilo för de granskade resorna om Borg valt att bli skjutsad med bil i stället.
Senast Anders Borg beordrade en mellanlandning närmare bostaden var på midsommardagen på väg hem från finansministermötet i Luxemburg.
Enligt Joakim Elovsson, informatör på flygflottiljen F7 där regeringsplanen ingår, behöver Anders Borg inte ange något skäl till mellanlandningarna i Nyköping.
- Försvarsmakten utgår från att beställaren använder planet utifrån de bestämmelser som finns, säger han.
Merkostnad
Exempelvis var det ingen som frågade varför finansministern ville att regeringsplanet skulle landa i Sveg dagen före midsommarafton förra året på väg hem från ett finansministermöte i Luxemburg.
Inte heller behövde Anders Borg förklara den extra sovmorgonen i mitten av mars 2011 när regeringsplanet gick ner och hämtade upp honom i Nyköping på väg till Bryssel.
Samma sak när han reste till Budapest tidigare samma år.
Och när han åkte till Bryssel i början av maj förra året.
Utöver den extra klimatbelastningen har mellanlandningarna också inneburit en rejäl merkostnad för skattebetalarna.
Resan till och från Bryssel i början av december 2008 kostade till exempel 114 833 kronor inklusive mellanlandningen. När Borg några månader senare reste direkt tur och retur till Bryssel från Bromma kostade resan drygt 57 000 kronor.
30 000 kronor per resa
Under de granskade åren varierar kostnaderna mycket men i snitt handlar mellanlandningarna om en merkostnad på drygt 30 000 per resa till och från Bryssel, vilket är den mest frekventa destinationen.
Den exakta kostnaden för varje mellanlandning i Skavsta är svår att beräkna men det handlar om kraftiga påslag på försvarsmaktens fakturor till regeringskansliet.
Skriver i sms
Sedan förra året får försvaret debitera regeringen maximalt 10 800 kronor per flygtimme vilket sänkt kostnaderna för regeringskansliet. Men eftersom extralandningarna innebär extra flygtid innebär de ändå en merkostnad.
Expressen har förgäves sökt finansminister Anders Borg för en kommentar. Hans pressekreterare Caroline Karlsson skriver i ett sms:
"Statsflyget finns till för att bland annat statsråd på ett säkert och effektivt sätt ska kunna resa i tjänsten. Tjänsteresorna behöver inte börja och sluta vid regeringskansliet i Stockholm, ibland påbörjas eller avslutas resor på annan ort."