Vad har hänt med Skanskas heliumballong? Den är spårlöst försvunnen.
Vad har hänt med Skanskas heliumballong? Den är spårlöst försvunnen.

Mysteriet: Ballongen spårlöst försvunnen

Publicerad

Har du sett en jättestor gul Skanskaballong flyga förbi?

Då vill nog Skanska att du hör av dig.

Byggbolaget använde ballongen för reklam på Almedalsveckan, men nu är den borta.

– Det var 20 000 rakt upp i luften, säger Skanskas presstalesman Mia Trahn.

Med ett digert program gäller det att sticka ut för att synas i Almedalen. Byggföretaget Skanska satsade på en jättestor, heliumfylld ballong, som skulle visa besökare vägen till deras tält. Men någon var inte riktigt lika förtjust i ballongen.

– När vi kom hit vid halv nio i morse såg vi att någon kapat snöret till ballongen och att den hade gått till väders, säger Mia Trahn, presstalesman på Skanska Sverige.

Det var Resumé som först gick ut med att Skanskas jätteballong var försvunnen.

"20 000 upp i luften"

Ballongen, nästan 7 meter i diameter och heliumfylld, köptes in i år.

– Vi hade precis beställt den, så det var 20 000 rakt upp i luften, säger Mia Trahn.

Men ballongens öde har inte gjort att Skanska tappat modet. Nu jobbar de på att kanske få en ny ballong på plats redan den här veckan.

– Den var gul och fin, så kanske kan den glädja södra Sverige eller Polen eller var den nu hamnat. Men även om vi skrattar tycker vi att det är tråkigt, säger Mia Trahn.

"Deras ansvar"

Tipsen om ballongens öde har varit få, och Skanska hade heller inga vakter som höll koll under natten.

– Det är deras eget ansvar att välja om man vill anlita vaktbolag som skyddar något värdefullt, säger Karin Lindvall, koordinator för Almedalsveckan.

För tio år sedan försvann Teliasoneras luftballong under Almedalsveckan, uppger Resumé. Det var senast en luftballong försvann under Almedalsveckan och den hittades senare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag

Senaste nytt
MEST SETT I DAG
MEST LÄST I DAG