Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flygbolag stoppar tidning – slår tillbaka mot kritiken

Flygbolaget BRA nu distributionen av tidningen Chef.
Tidningen Chef på Bras flyg.
Cissi Elwin, chefredaktör på chef.

VISBY. I tidningen Chefs senaste nummer – där en klimatskola för chefer står i fokus – publiceras flera kritiska artiklar om flyget. 

Därför stoppar flygbolaget BRA distributionen av tidningen, kunde Expressen avslöja på torsdagen. 

Under fredagen publicerades ett uttalande på bolagets hemsida, rapporterar Medievärlden

Under Almedalsveckan har tidningen Chef, Nordens största ledarskapstidning, satsat stort på klimatsmart ledarskap och en klimatskola för chefer.

Klimatskolan har tagits fram i samarbete med med Svante Axelsson, nationell samordnare, utsedd av regeringen för att Sverige ska vara klimatneutralt 2045.

– Chef har också haft ett stort mingel där flera hundra chefer var på plats och där Svante berättade om klimatskolan. Klimatfrågor är Almedalens dominerande tema i år, säger Cissi Elwin. 

För att få maximal spridning av tidningen bestämde hon sig för att köpa plats i stolsfickorna på flygplanen som skulle ta Almedalenbesökare till Gotland. Fram tills i dag har tidningen också legat där. 

BRA meddelade beskedet via mejl i dag

Men vid 13-tiden på torsdagen fick tidningen ett kortfattat mejl från den PR-byrå som flygbolaget BRA anlitar. 

”Jag fick precis beskedet att tidningen som ligger ombord innehåller 7 artiklar som är kritiska till flyget. BRA har därför valt att dra tillbaka tidningen from idag. Vill ni ha tillbaka tidningarna eller ska vi slänga dom?”, stod det. 

Cissi Elwin trodde inte sina ögon. 

– Det är så sjukt att de stoppar oss, säger hon – och fortsätter:

– Jag är chockad över att ett flygbolag försöker stoppa och tysta en tidning. Vår mission i Almedalen var att driva klimatsmart ledarskap. I det ingår att minska resandet med flyg. Om BRA inte klarar att det sägs och försöker tysta det fria ordet då har de stora problem med sin kommunikation. I mina ögon verkar det desperat. Det väcker ju onekligen frågor om hur flygbranschen agerar när de blir alltmer trängda. Men att det skulle gå så här långt hade jag aldrig kunnat ana. 

Enligt Cissi Elwin finns ingen plan b för distributionen under de dagar som återstår. 

– Jag har ingen aning om hur vi nu ska få ut vår tidning i Almedalen . De har ju brutit vår överenskommelse . Konsekvensen blir att färre nås av vårt specialnummer om klimatsmart ledarskap. Det är väldigt sorgligt och allvarligt eftersom det är precis det som behövs just nu. Och det är bråttom!

BRA:s kommersiella chef Ulrika Matsgård skriver i ett sms till Expressen: 

”Vi välkomnar alla konstruktiva dialoger om flygets betydelse för Sverige och hur flygets klimatavtryck skall minska men vi ser det inte som vår uppgift att bära ut en tidning full av antiflygargument till våra flygande kunder.”

På fredagen valde flygbolaget att publicera ett uttalande på sin hemsida, vilket tidningen Medievärlden var först med att rapportera om: 

”Igår, torsdag 04 juli beslutade inrikesflygbolaget BRA att från sina Gotlandsflygningar plocka bort en annonsplacering av magasinet Chef. Anledningen var att ingen från varken BRA eller flygbranschen givits utrymme i magasinet att nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen.”

Flygbolaget konstaterar samtidigt: 

”BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för.”

BRA skriver: 

”BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan, därför är det viktigt för BRA med balanserad information till bolagets resenärer.

I och med att BRA beslutade att plocka bort annonsplaceringen natten mellan torsdag och fredag, avbröts annonseringen efter fyra dagar istället för de planerade sju.

BRA meddelade att bolaget helt enkelt inte är beredda att bära ut ensidiga antiflygbudskap till sina resenärer, ombord på sina flygplan.

BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen.

BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg.”