Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Allt fler svenskar slutar köpa plastpåsar i butiker

Redan månaden efter det att butiker började ta betalt för plastpåsar märktes en minskning av köpen.
Foto: HAMPUS HAGSTEDT/CHUCK BURTON / AP TT NYHETSBYRÅN

Sedan plastpåsar började kosta pengar hos många ledande butikskedjor avstår allt fler svenskar dem, enligt kampanjen "One bag habit".

– Man lägger köpet i handväskan, i en tygpåse eller i påsen från ett köp man redan gjort, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl.

En ny EU-förordning som trädde i kraft den 1 juni i år tvingar butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. I Sverige har vissa butiker valt att börja ta betalt för plastpåsar och en sådan kampanj är "One bag habit" som klädjättarna H&M, Kappahl och Lindex drog i gång i juni.

Sedan dess har fler butikskedjor anslutit sig och totalt ingår nu 17 företag. TT har varit i kontakt med flera av de stora butikkedjor som deltar.

Enligt dem har köpen av plastkassar minskat med 30–50 procent jämfört med samma period 2016, efter det att EU-förordningen infördes i juni.

– Det ligger stadigt på fler än hälften av våra kunder som avstår från en påse, säger Fredrika Klarén.

Läs också: Ica-handlaren slutar med plastpåsar – för klimatet

"Fanns en oro att påsköpen skulle gå upp igen"

Kedjorna som deltar i kampanjen skänker överskottet till hållbar utveckling. H&M har till exempel fått in nära 3,5 miljoner för påsköpen, som sedan donerats.

Redan månaden efter det att butiker började ta betalt för plastpåsar märktes en minskning av köpen – men till en början fanns en rädsla att trenden skulle vända.

– Det fanns en oro att påsköpen skulle gå upp igen efter sommaren för att kunderna skulle vänja sig vid att det kostar. Så har det inte blivit, säger Klarén.

Läs också: Här finns mikroplaster som skadar miljön och djurlivet 

Viktigt med helhetstänk

Anledningen till det tror hon är att butiksanställda fortsätter att hålla upp informationen om plastpåsarna för kunderna.

– Vi kan inte tappa det ansvaret och sluta informera. Vi har gjort det till något vi tar upp löpande i våra möten med kunder, så att frågan aktualiseras.

Enligt Fredrika Klarén är det samtidigt viktigt att inte hela företagets miljöansvar läggs på konsumenten genom en extra kostnad för påsar, utan att företaget också arbetar hållbart.

– Självklart räcker det inte bara med ett initiativ, utan man måste integrera hållbarhet utifrån sin hela verksamhet. Det tycker jag att vi gör och har som mål att göra, säger hon.

Fakta: Plastpåsar

Sedan 1 juni är det obligatoriskt för alla som säljer eller ger bort plastpåsar att informera om hur plastpåsarna påverkar miljön, fördelarna med att använda färre påsar samt hur man kan göra för att minska antalet plastpåsar.


För närvarande använder invånarna i EU i snitt 198 plastpåsar per person och år. EU vill minska användandet, först till 90 plastpåsar per år 2019 och därefter till 40 plastpåsar per år 2025.


Det kan ta så lång tid som 400 år för naturen att bryta ner en plastkasse.

Fåglar och däggdjur skadas ofta av plastpåsar som de fastnar i eller äter av.


Källa: Naturvårdsverket

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.