Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Allt fler blir kapade på sin identitet

Foto: Sara Strandlund

Bedrägerier där någon handlar varor och tjänster i en annan persons namn ökar lavinartat.

Förra året ökade antalet identitetsintrång med nästan 50 procent.

– Internet är den stora kanalen där bedragare handlar i andras namn, säger Anna Bülow, antibedrägeriexpert på Upplysningscentralen (UC).

Så upptäcker du ID-kapning

Meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig

Telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt

Fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt

Uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag

Ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om

Avslag på lån och krediter som du själv försöker ta

Upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig

Ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt

Att köpa varor och tjänster i någon annans namn, så kallat identitetsintrång, blir vanligare.

Har man blivit utsatt och gjort en polisanmälan kan man med hjälp av UC sätta in en bedrägerispärr.

Spärren gör att företag inte kan ta kreditupplysningar och på så sätt hindras bedragare att genomföra köp i personens namn.

Och under 2014 registrerades hela 9 933 bedrägerispärrar hos UC - en ökning med 48 procent jämfört med 2013. Det är det största antalet bedrägerispärrar UC registrerat under ett år.

Men spärren ställer inte bara till för bedragare - den begränsar också den privata ekonomin.

– Gör man en identitetsspärr innebär det att man inte kan fortsätta ta krediter och lån, säger Anna Bülow som är antibedrägeriexpert på UC.

– Men vill man söka lån kan man öppna spärren och sedan spärra igen.

Spärren inte helt säker

Men att använda en bedrägerispärr är inte hundra procent vattentätt, men det finns flera saker man kan göra själv för att öka säkerheten.

– Det är inget hundraprocentigt skydd, man måste göra sig själv till en så liten måltavla som möjligt. Individer måste inse att körkort och pass är värdehandlingar. Med dem i händerna kan en bedragare göra stora skador på privatekonomin, säger Bülow.

Blir man drabbad och får hem fakturor som man inte känner igen måste man polisanmäla.

– Sen måste man komma ihåg att bestrida alla fakturor själv, annars blir man själv betalningsansvarig.

Internet en anledning till ökningen

Det totala antalet bedrägerier med hjälp av kapade identiteter landar på 60 000 fall per år. Det visar statistik som Polisens Nationella Bedrägericentrum i samarbete med UC tagit fram för Samverkansgruppen Mot Identitetsintrång (SMID).

Kostnaderna för bedrägerierna landar på omkring 2,7 miljarder kronor årligen.

Antalet bedrägerispärrar är störst i Stockholmsområdet, Västra Götaland och Skåne. Men UC har sett att bedrägerierna ökar mest utanför storstadsregionerna.

Anna Bülow menar att det finns flera anledningar till att bedrägerierna ökar - men handel på internet är en stor bov i dramat.

– Internet är den stora kanalen där bedragare handlar i andras namn. Man kan handla dygnet runt och vara ganska anonym. Det är väldigt lätt att genomföra och åker man fast är det väldigt låga straff.

Hur skulle trenden kunna vända?

– Det finns inte en enda lösning, dels kan det vara att lagstiftningen måste skärpas, i dag är ID-kapning inte ett brott. Och Individer måste öka sin medvetenhet.

– Sen tror jag att företag måste se över sina köpprocesser, de förlorar mycket pengar på det här.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!