Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Allt färre julkort – så hälsar vi god jul istället

Allt färre svenskar skickar julkort. Foto: Joachim Wall

Allt fler plockar upp mobilen i stället för att sätta ett frimärke på ett julkort när de ska skicka en julhälsning.

Men det gamla hederliga kortet är fortfarande mest populärt att få.

– Det är fler som vill ha än som skickar, säger Maria Ibsén, pressekreterare på Posten.

Så skickar vi vår julhälsning:

Vanligaste sätten att hälsa god Jul 2013

1. Julkort 64 procent

2. Sms 54 procent

3. Telefonsamtal 44 procent

4. Facebook 36 procent

5. E-post 27 procent

6. Instagram 7 procent

7. Meddelande-app 3 procent

8. Videosamtal 2 procent

9. Twitter 1 procent

Vanligaste sätten att hälsa god Jul 2012

1. Julkort 68 procent

2. Sms 44 procent

3. Telefonsamtal 39 procent

4. E-post 30 procent

5. Facebook 27 procent

6. Videosamtal 3 procent

7. Instagram 3 procent

8. Twitter 1 procent

Källa: Sifo på uppdrag av Tele 2.

Julkortet har varit en del av det svenska julfirandet sedan 1880-talet.

Och när nära och kära ska tillägnas en julhälsning är det fortfarande 2013 kortet på lådan som är första val, enligt en Sifoundersökning genomförd på uppdrag av Tele 2.

Men julkortets popularitet minskar, 2012 valde 68 procent av svenskarna att skicka en hälsning den vägen jämfört med 64 procent i år.

Samtidigt har digitala varianter som sms och Facebook kommit starkt.

I år skickar drygt hälften, 54 procent, av svenskarna minst en julhälsning via sms och i åldersgruppen 15 till 34 år är siffran 77 procent – medan 58 procent skickar fysiska julkort.

"Sprider ut sätten"

– Det finns fler sätt att skicka julhälsningar i dag än vad det gjorde för 20 år sedan. Med fler alternativ sprider man så klart ut sätten, man kanske skickar ett sms till sina kompisar och ett julkort till mormor, säger Maria Ibsén, pressekreterare på Posten som understryker att när vi får välja vilken hälsning vi helst vill så är julkortet ohotat.

Åtta av tio blir gladast av några rader och ett tomtemotiv i postlådan, enligt Postens egen Sifoundersökning.

– Det är fler som vill ha än som skickar, säger hon.

På 1990-talet nådde julkortsskickandet sin topp i Sverige med runt 60 miljoner kort i cirkulation i december, 2012 hade det minskat till knappt hälften, 28 miljoner.

Men Maria Ibsén berättar att det knappast går någon nöd på Posten den här tiden på året eftersom minskningen kompenseras med att vi köper allt fler klappar på internet, som sedan levereras hem via brevlådan.

I år beräknas e-handeln omsätta 4,6 miljarder kronor vilket är en ökning med en halv miljard jämfört med förra året.

"En omtanke att skicka något fysiskt"

Och Maria Ibsén är trots allt inte orolig för julkortens fortsatta vara på Sveriges kylskåp. Hon räknar med att traditionen lever kvar ett bra tag till trots ökad konkurens från digitala lösningar.

– Man kan tänka sig att när de blir färre så känns det ännu mer som en omtanke att skicka något fysiskt, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!