Två av Alliansens valaffischer. Foto: Alliansen.se
Två av Alliansens valaffischer. Foto: Alliansen.se

Allianskampanjen kostar 20 miljoner

Publicerad
Uppdaterad
Regeringsalliansen satsar 20 miljoner kronor på sin gemensamma valkampanj. De fyra partierna har bidragit efter hur många mandat de har.
- Men jag är nöjd med det, säger Per Schlingman, partisekreterare hos det största partiet Moderaterna.
Han och de tre andra partisekreterarna presenterade i dag alliansens valaffischer. Budskapet är att Sverige står inför ett vägval och man använder sig av slogans som "Bakåt eller framåt?" och "Bidrag eller fler jobb?".
Valkampanjen omfattar också en omfattande bussturné. Alliansen har hyrt in en buss som ska besöka alla de större städerna i Sverige. Ombord kommer omväxlande att finnas statsråd, partiledare och regionala företrädare för regeringspartierna.
Alliansen kommer också att satsa på tv- och radioreklam samt en egen Iphone-app.
Enligt FP:s partisekreterare Erik Ullenhag så handlar kampanjen mycket om att mobilisera de egna och han tror att alliansen har stor hjälp av att man står inför en historisk möjlighet.
- Vinner vi valet kommer vi att på allvar bryta Socialdemokraternas dominans och Sverige kommer att bli mer likt andra länder, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag