Alliansen ville inte diskutera satsningarna

Anna Johansson (S) och Isabella Lövin (MP) presenterar den nya infrastrukturpropositionen.

Allianspartierna ville inte diskutera infrastruktursatsningar med regeringen. Därför blev det ingen bred överenskommelse. 

Det hävdade i dag infrastrukturminister Anna Johansson när hon lade fram planen för åren 2018-2029, som bland annat innebär nya stambanor för höghastighetståg.

Tidigare besked om att dessa ska vara klara till 2035 gäller dock inte längre.

– Det blir en senare tidpunkt, det kan vi nog slå fast, säger Anna Johansson. 

Almedalsveckan 2014:

–  Vi kommer att presentera något som kommer att påverka vårt land för mycket lång tid framöver, sade dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt.

Sedan presenterade alliansledarna Sverigebygget – och lovade att bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Då uppskattades kostnaden till 140 miljarder kronor och det sades att bygget skulle inledas 2017 och vara fullt genomfört omkring 2035.

Trafikverkets nya beräkningar säger att projektet leder till en samhällsförlust på 250 miljarder kronor. Men prognoserna är mycket osäkra. Andra beräkningar säger att kostnaden kan komma att uppgå till 320 miljarder kronor.

När regeringen på torsdagseftermiddagen lade fram den nya infrastrukturpropositionen konstaterades att de nya stambanorna för höghastighetståg ska byggas "i den takt som ekonomin tillåter" och att "en bred överenskommelse behövs."

Dyrt, svårt och krångligt

– Det är dyrt, det är svårt och det är krångligt. Men vi ser när vi tittar på hur kapaciteten ser ut i södra Sverige att det är enormt stora brister. Det är i princip fullt på spåren. Det är det främsta skälet till att vi behöver göra något, motiverar infrastrukturminister Anna Johansson, och fortsätter:

– Vi tror det är viktigt att knyta ihop våra tre storstäder, och utöka möjligheten till arbetspendling. Då skapar vi också helt nya förutsättningar för konkurrenskraft.

Enligt Anna Johansson handlar det om att "ta ansvar för svensk infrastruktur".

– Även jag är glad för att vi nu kan presentera ett mål för nya stambanor för höghastighetsbanor. Det är viktigt att vi kan erbjuda alternativ som är attraktiva för en snabb förflyttning mellan städerna, säger klimatminister Isabella Lövin.

Den ekonomiska ramen föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor under åren 2018-2029 – vilket är drygt 100 miljarder kronor mer än nu gällande plan.

Moderaterna säger nej till höghastighetståg

Under torsdagen kom beskedet om Moderaternas helomvändning. Nu säger partiet nej till höghastighetståg.

"Med ny fakta och bättre kunskap om skicket på befintlig järnväg är det dock nödvändigt att prioritera annat. Vi säger därför nej till en svensk höghastighetsjärnväg", skriver partiets ekonomiskpolitiska talesperson Ulf Kristersson och den trafikpolitiska talespersonen Jessica Rosencrantz i dag på Dagens Industris debattsida.

Ett bakslag för de planerade stationsorterna Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås, Jönköping, Borås, Landvetter, Mölnlycke, Göteborg, Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

Men bland de som ifrågasatt projektet finns också Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd i Stockholm, Erika Ullberg.

I januari i år skrev hon på DN Debatt:

"Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting säger nej till att låta regionen medfinansiera höghastighetståg. Det är bättre att staten satsar på regional infrastruktur som exempelvis tunnelbana."

Regeringen har de senaste veckorna förhandlat med både alliansen och Vänsterpartiet om höghastighetstågen.

Ordföranden i riksdagens trafikutskott, Karin Svensson Smith (MP), sa nyligen till Dagens Industri att hon hoppades på en uppgörelse:

– Det är viktigt att det här inte ska upplevas som den enes eller den andras vinst.

Enligt infrastrukturminister Anna Johansson var allianspartierna inte intresserade av att delta i några samtal med regeringen.

– Jag hade gärna sett att vi hade haft sådana samtal.

Har ni inte haft det?

– Vi har bjudit in till sådana samtal, säger hon.

Men det har inte förts några?

– Nej, det kan man nog inte säga. Men jag tror att det hade varit bra för Sverige om vi hade haft breda samtal om de här stora investeringarna, behoven och åtagandena.

Vilka var det som inte ville komma?

– Jag kan väl säga att vi i dag har presenterat en proposition som regeringspartierna och Vänsterpartiet står bakom. Jag hade gärna sett att vi varit fler som kunde komma överens om de breda dragen om planeringsförutsättningarna.

Oppositionspartierna var alltså inte intresserade av att komma och samtala med regeringen om infrastrukturen?

– Det stämmer.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.