Alice Coldefy, 32, hittade den andra svarta lådan på sin första jobbdag. Hennes uppgift var att söka efter personliga tillhörigheter som kläder på ställen som ingen letat på förut. Foto: Pascal Guyot/AFPAlice Coldefy, 32, hittade den andra svarta lådan på sin första jobbdag. Hennes uppgift var att söka efter personliga tillhörigheter som kläder på ställen som ingen letat på förut. Foto: Pascal Guyot/AFP
Alice Coldefy, 32, hittade den andra svarta lådan på sin första jobbdag. Hennes uppgift var att söka efter personliga tillhörigheter som kläder på ställen som ingen letat på förut. Foto: Pascal Guyot/AFP
Data från den andra svarta lådan som Alice Coldefy hittade visade att andrepiloten Andreas Lubitz kraschade planet medvetet. Foto: Bea / Handout / Epa / TtData från den andra svarta lådan som Alice Coldefy hittade visade att andrepiloten Andreas Lubitz kraschade planet medvetet. Foto: Bea / Handout / Epa / Tt
Data från den andra svarta lådan som Alice Coldefy hittade visade att andrepiloten Andreas Lubitz kraschade planet medvetet. Foto: Bea / Handout / Epa / Tt
Andreas Lubitz ändrade autopilotens inställningar flera gånger för att öka hastigheten samtidigt som det föll, enligt franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA.Andreas Lubitz ändrade autopilotens inställningar flera gånger för att öka hastigheten samtidigt som det föll, enligt franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA.
Andreas Lubitz ändrade autopilotens inställningar flera gånger för att öka hastigheten samtidigt som det föll, enligt franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA.

Alice, 32, hittade den andra svarta lådan

Publicerad

På sin första jobbdag på vrakplatsen hittade Alice Coldefy, 32, det som alla ville hitta – den andra svarta lådan.

– Jag hittade den när jag letade efter kläder, säger hon enligt Daily Mirror.

Svarta lådan gav bland annat svaret att Andreas Lubitz kraschade Germanwings-planet medvetet.

I tio dagar hade 43 specialutbildade poliser sökt efter den andra svarta lådan. Alice Coldefy, 32, hittade den på sin första jobbdag. Hennes uppgift var att söka efter personliga tillhörigheter som kläder på ställen som ingen letat på förut.

– Det var verkligen en lättnad för alla som hade jobbat så länge utan paus.

– Jag fokuserade på personliga tillhörigheter. Och när jag letade efter kläder så hittade jag den, säger hon enligt Daily Mirror som citerar franska medier.

Lite större än en skokartong

Då hittade hon en metallåda, lite större än en skokartong.

– Vi hade fått en bild av svarta lådan från olika vinklar. När vi tog upp den såg vi att det var den, säger hon.

Sedan dess har svarta lådan gett flera svar. Data från den andra svarta lådan som Alice Coldefy hittade visade att andrepiloten Andreas Lubitz kraschade planet medvetet.

Lådan innehåller teknisk färddata och visade att Lubitz ökade farten när han sedan kraschade planet rakt in i en bergvägg.

Piloten ändrade autopilotens inställningar flera gånger för att öka hastigheten samtidigt som det föll, enlig, enligt franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA.

Hördes skrik från kabinen

Data från den första svarta lådan, med inspelade konversationer från cockpit, visade att Lubitz stängde kaptenen ute och sedan avsiktligt satte kurs mot ett berg. Kodlåset som kan göra det möjligt att ta sig in i cockpit fungerade inte vilket fick kaptenen att försöka forcera dörren.

På ljudinspelningen hörs kaptenen kräva att bli insläppt, samt skrik från kabinen strax före kraschen.

Airbus A320-planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf 24 mars när det kraschade i de franska Alperna. Alla 150 ombord, hälften från Tyskland och över 50 personer från Spanien, omkom i kraschen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag