Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Alexander Bard efter kritiken: "Vill inte ha med H&M att göra"

Alexander Bard har agerat som "husfilosof" för H&M:s nya varumärke Nyden. Foto: OLLE SPORRONG
H&M har förnekat att det rör sig om ett formellt samarbete med Alexander Bard. Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Alexander Bard har agerat som "husfilosof" för H&M:s nya varumärke Nyden – vilket uppmärksammades i veckan.

Nu rasar Alexander Bard över kritiken, som han menar kommer från ”galna brudar i Sverige”.

Han säger också att han inte vill ha med H&M att göra.

– Ingen feministbrud i världen kan få mig att förlora ett enda uppdrag, säger han.

I veckan uppmärksammades H&M:s nya satsning Nyden i en artikel i amerikanska modemagasinet The Cut. Nyden är ett nytt varumärke som ska vara riktat mot "millenials", det vill säga människor födda mellan 1980 och 2000. 

Av The Cuts artikel framgår också att medieprofilen Alexander Bard – känd från bland annat TV4:s "Idol" och "Talang" – haft en roll i utvecklingen av Nyden. 

I The Cut kallas han för Nydens "husfilosof".

Nyheten möttes av kritik mot H&M då Alexander Bard den senaste tiden har uppmärksammats för flera kontroversiella uttalanden.

Kampanjen #metoo har Alexander Bard benämnt som resultatet av "150 miljoner neurotiska kvinnor som läst #fiftyshadesofgrey".

Alexander Bard har också gått till hårt angrepp mot Zara Larsson och kallat henne för "manshatare" och "kändisbitch" på Twitter.

https://twitter.com/martinklepke/status/943879870513328129

 

https://twitter.com/HannaFriden/status/943885445636780033

 

Nyden en "start-up" inom H&M-gruppen

H&M har förnekat att det rör sig om ett formellt samarbete med Alexander Bard.

"Alexander Bard är en av många personer som Nyden har pratat med", har Camilla Emilsson Falk, informationschef på H&M, skrivit i en kommentar till Expressen.

Alexander Bard själv är oförstående till frågetecknen kring vilken roll han har för H&M-varumärket. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Men under fredagen svarar H&M att Alexander Bard fakturerat Nyden för de tillfällen som de har träffats, utan att vilja specificera närmare hur många gånger eller vilka belopp.

"Nyden har träffat Bard enstaka gånger för att prata framtidsspaning. Något annat uppdrag handlar det inte om", skriver Helena Johansson på H&M:s pressavdelning.

”Vi utvecklar och testar hela tiden nya idéer, Nyden är en start-up inom H&M-gruppen”

Bard: "De är ju helt tokiga"

Alexander Bard själv är oförstående till frågetecknen kring vilken roll han har för H&M-varumärket.

– Vi planerar att göra en del grejer tillsammans under året. Jag har skrivit fyra böcker, mina femte är på gång, jag har slagit igenom stort internationellt som filosof och framtidsforskare. Det är i den egenskap jag är anlitad av Oscar Olsson (ansvarig för Nyden, reds anm), för att jag vill jobba med Nyden och hans varumärke.

Och det kommer du göra även i framtiden?

– Men, herregud. Du kan väl inte tro att några galna brudar i Sverige som ringer till H&M och skriker att jag ska bannlysas ska få kontrollera svensk arbetsmarknad. De är ju tokiga. Det är helt sjukt i Sverige just nu.

"Vill inte ha med H&M att göra"

Alexander Bard säger att han inte förstår varför storföretaget H&M har dragits in i rapporteringen.

– H&M har väl inte med saken att göra? Det är ju Nyden jag jobbar för.

Men Nyden är ett av H&M:s varumärken?

– Nej, det är det inte alls. Nyden är ett eget varumärke. Det är Oscar Olssons grej. Det är inte ett H&M-varumärke. Det är något helt eget. Jag jobbar inte för H&M. Jag tror inte att H&M vill ha med Alexander Bard att göra. Alexander Bard vill inte ha med H&M att göra.

Varför inte då?

– Jag tycker inte att deras och mitt varumärke har med varandra att göra. H&M finns överallt, det går skitbra för dem, det är ett stort företag. De sköter sin grej själva.

Anlitad som framtidsforskare

Enligt Alexander Bard är han anlitad av Nyden som filosof och framtidsforskare.

– Man anser att jag är superskärpt och smart. Och det är väl ingen tvekan om det för att jag har spått rätt om varenda grej nu i 30 år.

Enligt Alexander Bard ska det nya varumärket göra något helt nytt och annorlunda mot vad H&M gör.

– Jag älskar att tillhöra det här gänget (Nyden, reds anm). Det finns inget i världen som får dem att darra för att någon feministbrud ringer och skriker i luren om att Alexander Bard ska stoppas. Det är ingen feministbrud i världen som kan få mig att förlora ett enda uppdrag.

Oscar Olsson på Nyden vill enligt H&M:s presstjänst inte ge fler intervjuer i nuläget. H&M vill heller inte kommentera Alexander Bards uttalanden om företaget, men skriver också:

"Det finns inget uppdrag, avtal eller planerade möten mellan Nyden och Bard framåt".