Här hos åkaren Hasse Börgdal hamnar många av de fax som ska till sjukhuset i Malmö. Foto: Wahlgren Christer
Här hos åkaren Hasse Börgdal hamnar många av de fax som ska till sjukhuset i Malmö. Foto: Wahlgren Christer

Åkare får fax med hemliga uppgifter

Publicerad
Uppdaterad
Han är åkare - inte läkare. Hasse Börgdal i Svedala är trött på att få fax från vården med hemliga provsvar, namn och personnummer.
- Numera undrar jag ju hur väl skyddade mina egna uppgifter är, säger han.
Hasse Börgdal driver ett åkeri och har kontor hemma med fax.
Alltsom oftast får han veta betydligt mer än han vill om skånska patienter och deras prover.

Tar inte slut

- Jag blir irriterad. I början försökte jag ringa till alla som skickar fel. Men vad ska jag göra? Det tar inte slut, säger han.
Förklaringen till mängden fax är att hans nummer börjar med 40 33.
Det leder till att alla faxmeddelanden till och inom universitetssjukhuset i Malmö (UMAS) kan hamna fel, eftersom anknytningarna börjar med 33 och riktnumret till Malmö är 040.
- Men kan de inte lära sig hur man ska göra? undrar Hasse Börgdal.

"Det är olyckligt"

Den dagen han intervjuas av Kvällsposten har det "bara" kommit två fax.
Det är ett vårdboende i Malmö som faxar provsvar till neuropsykatriska mottagningen på UMAS. Patientens hela namn och personnummer står angivet på papperet.
- I sjukvården skriver vi inte ut personnummer på det sättet. Vi har begärt in den här kontrollen, men man borde ha strukit över personnumret. Det är olyckligt när det kommer fel, säger överläkare Henrik Östlund.

Byter rutiner

Christina Holm är sjuksköterska på boendet som skickat faxet fel.
- Till att börja med är jag förvånad att vi har en fax som inte omedelbart skickar ett sändningskvitto. Det blir en av våra första åtgärder, att byta ut den, så att man kan dubbelkolla, säger Christina Holm.
Hon säger att kommunens boenden, i motsats till sjukvården, inte sällan faxar hela personnummer.
- Det är också något vi får se över.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag