Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Affärsman tog Google till rätten – vann målet

Google vägrade att tillmötesgå de båda männen, vilket gjorde att de valde att vända sig till rättsväsendet. Foto: MATT ROURKE / AP / TT NYHETSBYRÅN
Domstolsutslaget kan få konsekvenser för andra dömda brottslingar, och andra som vill ta bort besvärande och genanta texter från webben. Foto: VIRGINIA MAYO / AP TT NYHETSBYRÅN

En engelsk affärsman har vunnit ett domstolsfall mot Google – och får nu rätt att ta bort sökresultat från en tidigare fällande dom mot honom.

Ett domslut som kan få omfattande konsekvenser, skriver engelska The Guardian.

Domslutet kom efter en rättegång i London på fredag. Domaren nekade samtidigt en annan affärsman, eftersom denne fängslats i fyra år för ett allvarligare brott – för felaktig redovisning i slutet av 1990-talet.

Den förste affärsmannen, som alltså vann i domstolen, ska ha försökt komma över hemlig information. 

Båda männen krävde att Google skulle ta bort sökresultat om de fall de dömdes för. Vilket skulle inkludera länkar till diverse webbsidor – däribland sådana tillhörande de stora engelska tidningarna och övriga medier.

Google vägrade att tillmötesgå de båda männen, vilket gjorde att de valde att vända sig till rättsväsendet.

Domen kan få konsekvenser

Domstolsutslaget kan få konsekvenser för andra dömda brottslingar, och andra som vill ta bort besvärande och genanta texter från webben. 

En av de åtalades försvarsadvokater hävdade att artiklar hos nätjätten gjorde att hans klient ”kände sig upprörd och stressad”.

– Innan någon träffar en ny person i dessa dagar, så googlar man dem, säger advokat Hugh Tomlinson till The Guardian.

Svensk möte med nätjättarna

Samtidigt i Sverige under fredagen har Youtube och Facebook lovat att göra mer för att motverka näthat och otillbörlig påverkan. 

Det förklarade it-minister Peter Eriksson (MP) efter ett möte med flera nätjättar på fredagen.          

– Det var ett mycket konstruktivt möte. Youtube lovar bland annat att anställa merpersonal och att förbättra tekniken för att ta bort olagligt innehåll.    

Facebook deltog inte i mötet, men harlovat Eriksson att kräva att alla annonsörer visar vem som är avsändaren – detta för att motverka negativa kampanjer med anonyma avsändare. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!