Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Adelsohn: "Jag tror att Olofsson låg bakom"

Ulf Adelsohn tror att Maud Olofsson låg bakom att ha tvingades bort från posten som ordförande i SJ.
Foto: Sven Lindwall

Inställda tåg, försenade tåg och missnöjda resenärer – igen och som vanligt.

I fjol fick förre moderatledaren Ulf Adelsohn, 71, sparken som ordförande i SJ sedan han öppet vågat kritisera regeringens järnvägspolitik.

För första gången berättar han nu hur det gick till:

– Tyvärr fick jag fick rätt på alla punkter som jag kritiserade regeringen.

Här kliver Ulf Adelsohn av tåget från Göteborg till Stockholm, SJ:s snabbtåg som blev sentåg med 45 minuter.

Samma visa nästan varje vinter när snön faller och kvicksilvret kryper nedåt – tågen är försenade eller går inte alls på grund av växlar som frusit fast eller tåg som inte kunnat tinas upp.

Härom dagen gick SJ ut med information om att 191 tåg är inställda fram till den 19 december.

"Har varit en lekstuga"

Ulf Adelsohn – gift med moderata kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth – var i nio år SJ:s ordförande fram till i april i fjol. Då fick han sparken för att han flera gånger sa vad många resenärer sagt. Det sista Adelsohn hann säga (på Stora Annonsörsdagen) var, att "SJ har varit en lekstuga för okunniga politiker de senaste 20 åren."

Sedan blev det sparken.

– Jag blev förbannad. Regeringen hade dessförinnan frågat mig om jag kunde sitta kvar i ett år till för att man skulle hitta min efterträdare. Men efter mitt uttalande kallades jag plötsligt upp till finansmarknadsminister Peter Norman som var utsedd till skarprättare. Han talade om för mig att jag inte skulle sitta kvar. Tydligare än så kan man inte få sparken. Dessutom sa han, att "vi kan väl gå ut och ta en öl någon gång efter det här." Men det tycks han ha glömt bort, trots att min fru Lena påminde honom, säger Ulf Adelsohn.

"Sämst i Europa"

Norman var skarprättare, säger du – vem låg bakom avskedet?

– Jag tror att det var näringsminister Maud Olofsson. Men Fredrik Reinfeldt var väl medveten om vad som skedde, säger Adelsohn.

Maud Olofsson har en annan syn på Adehlsons uppgifter om att hon låg bakom hans avsked.

 Maud Olofsson, varför gav du honom sparken? 

– Om det vore sant, men det är det inte. Jag var vid den tiden inte ansvarig för de statliga bolagen, det var Peter Norman. Så den saken får Ulf Adelsohn ta med sina partikamrater i Moderaterna. Adelsohn fick faktiskt stöd av Centerpartiet när han ville satsa mer pengar på järnvägen, säger Maud Olofsson.

Ulf Adelsohn säger:

– Allt som har hänt sedan jag avgick har gett mig rätt. Jag sa att man skulle ta en timeout och göra en undersökning och konsekvensbeskrivning. Och nu har riksdagens trafikutskott bestämt att man ska utreda avregleringen av tågtrafiken. Det vill förstås inte regeringen.

– Alla har väl sett att indelningen i alla nya bolag inte var särskilt lyckad. Trafikverk, Jernhusen (som äger stationer) och Trafikrestauranger och gods och annat. Man har klyvt en värdekedja och tagit pengar. Jernhusen sitter på pengarna, men driver ingen trafik.

– Vi har ett av de sämst underhållna järnvägsnäten i Europa. Vi har dessutom ett överbelastat järnvägsnät. Om man belastar järnvägen med 80 procent trafik och det kommer någon överraskning, då blir det förseningar. Man har släppt in betydligt fler tåg på järnvägen än vad den tål. Vad man skulle ha gjort för länge sedan är att underhålla tåg och järnväg än att bygga nytt.

"Regeringen har tappat greppet"

Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) säger till Expressen:

– Jag har ju inte hört allt som Ulf Adelsohn har sagt, men i stora drag har han haft rätt i sin kritik och beskrivning av problemen. Trafikutskottet har nu beslutat att utreda avregleringen av järnvägstrafiken och regeringen har kämpat emot. Min grundinställning är att regeringen har tappat greppet om järnvägen.

FAKTA

LITAR DU PÅ

ATT TÅGEN GÅR

I TID I JUL?

Gunilla Olsson, 59,

hälsocoach, Göteborg:

– Jag har svårt att tro att järnvägen ska fungera. Förr i tiden gick tågen när det var snö, nu verkar tågen vara känsliga för snön.

xxx

Nettan Kattaro, 22,

studerande, Huddinge:

– Nej, jag litar inte på tågen, jag tror att de – som alltid – blir sena när det faller snö.

xxx

Anna-Karin Fredriksson, 37, ekonom, Stockholm och Susanna Isberg, 37, biolog, Nyköping:

– Nej, vi tror inte att tågen kommer att gå i tid. Tågen kommer ju unte i tid i vanliga fall, så varför skulle de göra det när det snöar?

xxx

Kjell Bränge, 55,

veterantågexpert, Stockholm:

– Det beror på vädret i kombination av spår, växlar och signalsystem. Jag tror att operatörerna gör sitt bästa.

xx

Emma Eklund, 28,

Systembutikchef, Stockholm:

– Nej, jag litar inte på tågtrafiken. Jag väljer att ta bilen i jul, det blir dessutom billigare än tåget.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.