Adas dotter efter kraschen: Jag tror min mamma levde

Lillie Echevarrias mamma dog i bussolyckan i Peru på tisdagen. Hon är kritisk till att räddningsinsatsen tog så lång tid.
Foto: Privat
52 personer miste livet i busskraschen i Peru den 2 januari.
Foto: VIDAL TARKY / AP TT NYHETSBYRÅN

I tisdags störtade en buss i Peru ner i en ravin vid "Dödens kurva".

52 personer miste livet i kraschen – där i bland svenska Ada, 79, som var en av de sista kropparna att hittas. 

– Jag tror hon levde fram till dagen hon hittades, säger dottern Lillie Echevarria.  

Lillie Echevarria är dotter till den 79-åriga kvinna som dog i en busskrasch på tisdagen. Hon är kritisk till räddningsoperationen och befarar att hennes mamma var i livet efter kraschen men att hon dog efter ett par dagar – eftersom räddningstjänsten inte hittade hennes kropp förrän två dagar senare. 

– Jag är ingen doktor så jag kan bara spekulera, men när jag såg mamma på bårhuset på torsdagen var hon fortfarande mjuk i kroppen. Det fanns spänst i lemmarna. När jag såg hennes kropp 24 timmar senare var hennes kropp stel. 

Svenska Ada, 79, var på semester när bussen hon satt på körde av vägen och störtade 100 meter ner i en ravin.
Foto: Privat

Adas kropp hittades först på torsdagen

Adas kropp var bland de två sista att påträffas. Ada och en 21-årig student hittades på torsdagen nästan två dygn efter att olyckan skett. Adas kropp hade blåmärken, men inga ytterligare yttre skador. 

Räddningsarbetet fokuserades länge kring just bussen och den första dagen hittades 26 av de 52 kropparna. Bara sex personer överlevde olyckan. 


LÄS MER: Svenska Ada, 79, död i krasch på semestern i Peru 


På tisdagen vid tiden för olyckan var det varmt ute. Brandmännen som arbetade på platsen vittnar om att de behövde ta pauser för att klara värmen. 

– Arbetet var tufft. Jag behövde säga till en kille att sluta jobba för hans svullna av värmen. Åtta brandmän drabbades av värmeslag, säger Juan Luis Arce, chef för en volontär brandmans organisation, till tidningen El Comercio.  

Svår terräng 

Samtidigt visar bilder från den peruanska polisen att ravinen var svårmanövrerad. 

https://twitter.com/PoliciaPeru/status/948267866977169408?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.americatv.com.pe%2Fnoticias%2Factualidad%2Fpasamayo-al-menos-40-heridos-deja-caida-bus-panamericana-norte-n305338

Till tidningen El Comercio berättar räddningspersonalen Pedro Chavez att lokala fiskare hjälpte dem att visa vägar som de lättare kunde ta sig ner på: 

– 10 lokala fiskare visade en väg bara fyrtio meter från bussen, så vi kunde ta oss ner snabbare och säkrare. 

120 personer ingick i räddningsstyrkan

Över de två dagarna som insatsen pågick var 120 personer från polis och brandkår på plats. 

Första dagens räddningsinsats avslutades klockan 20.30 på tisdagskvällen och återupptogs först klockan 6.30 dagen efter. 

52 personer miste livet i busskraschen i Peru den 2 januari.
Foto: VIDAL TARKY / AP TT NYHETSBYRÅN

Lillie Echevarria är kritisk till att arbetet inte organiserades bättre och att de inte delade upp arbetet för att kunna hålla i hela natten. 

– Om de hade varit mer strukturerade hade det inte behövt ta tre dagar, säger hon över telefon från Peru.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.