Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat

20 000 marschaller för fattiga ungdomar

Publicerad

Här lyser nästan 20 000 marschaller på Gärdet i Stockholm.

Den första marschallen tände Måns Zelmerlöw.

Målet är att samla in 2 miljoner kronor genom att tända marchallerna.

I Stockholm manifesterade mängder av personer under onsdagskvällen genom att tända nästan 20 000 marschaller - till förmån för Star for Life och fattiga ungdomar i Sydafrika.

Måns Zelmerlöw som är ambassadör för organisationen tände den första marschallen under onsdagskvällen och när man lyckats tända de nästan 20 000 marschallerna var det en mäktig syn.

Jag står just mitt i stjärnan. Folk vandrar hit och jag har stått här i nästan en halvtimme. Det är mäktigt. Om du tänker dig en lägereld, här är det nästan 20 000 marschaller. Vi lyckades inte riktigt tända alla, men nästan, säger initiativtagaren Salka Börjeson Eynon.

Målet med manifestationen var att dra in 2 miljoner kronor.

- Det är viktigt för mig att allt går till Star for life. Varje marschall kostade 100 kronor att tända, nu lyckades vi inte riktigt tända alla. Men det går att ge bidrag även i efterhand, säger Salka Börjeson Eynon.

Redan för tio år sedan anordnade Börjesson en liknande ljusmanifestation i Leksand. Då gick de insamlade pengar till offren före den stora jordbävningen samma år i Pakistan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag