Det vita snuset utvinns ur tobaksblad och innehåller nikotin.
Men, eftersom det inte innehåller tobak så har det tidigare inte kunnat regleras av tobakslagen. Detta har gjort att det varit fritt fram för återförsäljare och producenter att sätta sina egna regler gällande produkterna.
Trots att många sorter av det vita snuset innehåller höga halter av nikotin har det kunnat säljas och marknadsföras till personer under 18 år.
I juni 2019 vände sig Folkhälsomyndigheten till Socialdepartementet med önskemål att utreda hur tobaksfria nikotinprodukter ska regleras.
Nu har Riksdagen röstat igenom flera skärpningar av lagstiftningen för tobaksfria nikotinprodukter som började gälla den 1 augusti.
Rejäl skärpning av marknadsföringen
Förutom att det formellt ska bli en 18-årsgräns för att köpa produkterna ska nu marknadsföringen begränsas rejält.
Med den nya lagen kommer marknadsföringen att bli betydligt stramare, och reklam som riktar sig till personer under 25 år stoppas helt.
Enligt den nya lagen får marknadsföringen inte heller vara påträngande, uppsökande eller uppmana till användning av tobaksfria nikotinprodukter.
Det blir även helt förbjudet att dela ut gratisprover.
Regleringen av lagen kommer att börja gälla stegvis och kommer i sin helhet vara genomförd i februari 2024.
Snabb och stor framgång
Det tobaksfria snuset har ridit på en enorm framgångsvåg sedan det lanserades för ett fåtal år sedan. Flera Novusundersökningar visar att det sedan dess skett en drastisk ökning av produkterna bland barn och unga.
Expressens tidigare granskning av den trendiga produkten visar att fruktiga smaker, sportiga bilder och populära kändisar – sätter snuset i en ungdomlig kontext där de färgglada dosorna framställs som coola accessoarer – och dess innehåll som ett fräscht och hälsosamt alternativ.