Den som vill ställa klockan efter tåget borde tänka om. Tågtrafiken har visserligen blivit mer punktlig, enligt siffror från trafikverket som presenterades tidigare i veckan. (Hela 97 procent av persontågen är i tid, vilket är en svag uppgång från året innan.) Men vad som räknas som ett försenat tåg har definierats om.
Enligt den nya definitionen måste ett tåg anlända stationen mer än 15 minuter efter utsatt tid för att klassas som försenat. Förr räckte det med 5 minuter. Vidare räknas inte inställda tåg som försenade tåg.
– Det är i linje med hur man presenterar statistiken inom hela Europa, säger Caroline Ottosson, chef för trafikledning på trafikverket, till SVT Nyheter.
Hon betonar att punktligheten blivit bättre även om man räknar på det gamla sättet. I så fall kom 92 procent av tågen i tid i november.
Populära tåg oftare sena
Men frågan är hur stor andel av tågens passagerare som kommer fram i tid. Det är nämligen främst på de tätt trafikerade linjerna mellan stora orter som tågen är försenade.
Bland snabbtåg var bara 82 procent av tågen i tid i november. Det vill säga: nästan ett av fem snabbtåg anlände mer än 15 minuter efter tidtabellen.
Vidare räknas inte inställda tåg i statistiken. Förra året ställdes två procent av tågen in, motsvarande 50 avgångar om dagen.
Missnöjda resenärer
Många resenärer är missnöjda. Pendlarföreningen i Västerås, som företräder de tusentals som arbetspendlar mellan Västerås och Stockholm klagar på att förseningarna framför allt drabbar vältrafikerade sträckor i högtrafik.
–Vi arbetspendlare reser sju dagar i veckan. Och det är när man åker in på morgonen, de två timmarna, det är då man måste vara i tid, säger Isabel Dellacasa Lindberg som är ordförande för Pendlarföreningen i Västerås till SVT Nyheterna.