Veronica Maggio - en av många på Wimp. Foto: Christian Örnberg
Veronica Maggio - en av många på Wimp. Foto: Christian Örnberg

WiMP ökar trycket mot Spotify

Publicerad
Uppdaterad
Den norska musiktjänsten Wimp trappar upp kampen mot Spotify.
I dag lanserar Wimp en funktion som gör det möjligt att importera spellistor från den svenska konkurrenten.
Tidigare i år lanserades den norska musiktjänsten Wimp i Sverige. Tjänsten fungerar ungefär på samma sätt som Spotify (med skillnaden att den inte finns i någon gratisversion) och har således också kallats "Spotify-utmanare".
Ett smeknamn Wimp nu visar att den gör skäl för.

"Öppna upp"

I dag trappar nämligen den norska utmanaren upp kampen om lyssnarna genom att lansera en funktion som gör det möjligt att importera spellistor från Spotify.
En efterfrågad funktion då många användare byggt upp stora samlingar med hjälp av spellistor.
- Vi tycker att användarna själva ska äga dessa samlingar och att alla musiktjänster därför bör erbjuda import och export av spellistor och favoriter som användarna själva byggt upp. Vi vill uppmana branschen att öppna upp, säger Per Einar Dubvik från Wimp.
Den nya funktionen gör det också möjligt att exportera Wimp-spellistor i olika format.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag