Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Victoria's Secret – nu flyr änglarna fältet

Svenska Elsa Hosk blev upphöjd till ängel 2014.
Foto: Tim P. Whitby
Ungefär samtidigt hoppade Doutzen Kroes (mitten) av. Här tillsammans med de tidigare avhopparna Heidi Klum och Miranda Kerr.
Foto: Mehdi Taamallah
Även Karlie Kloss har gått vidare.
Foto: David Fisher/Rex
Så här såg Curvy Kates protestannons ut.
Foto: Curvy Kate
Och så här såg Victoria's Secrets original ut.

Victoria's Secret har tappat greppet om sina änglar.

Efter flera tunga avhopp och protestattacken från Curvy Kate är underklädesjätten i gungning.

Är detta början på slutet för modevärldens starkaste varumärken?

Sedan starten 1997 har Victoria's Secrets änglar varit en grogrund för supermodeller.

Tyra Banks, 41, Gisele Bündchen, 34, Miranda Kerr, 31, och Heidi Klum, 41, är bara några exempel. Och vår egen Elsa Hosk, 26, som tillhör dagens garde, spås en ljus framtid.

Frågan är bara: har änglarna spelat ut sin roll?

Efter hård kritik från flera håll skriver affärstidningen Business Insider att underklädesjätten snart måste förnya sig för sitta kvar på tronen.

De senaste tre åren har flera tunga namn hoppat av, senast Doutzen Kroes, 30, och Karlie Kloss, 22.

Tjänar inte längre lika mycket

Och det är inte i närheten av lika lukrativt att vara ängel längre.

– Äldre kontrakt, som för Alessandra Ambrosia, är värda miljontals dollar. Nu för tiden ligger de på omkring 850 000 kronor, säger Stephanie Smith från NY Posts kändissajt Page Six.

Enligt Business Insider kontrollerar Victoria's Secret i dag över 35 procent av underklädesmarknaden och är en stor internationell spelare. Bland annat öppnade man nyligen sin tredje butik i Sverige.

"Djupt oansvarigt och grymt"

Men den perfekta ytan har fått hård kritik på sistone. Företaget har kritiserats för att uppmuntra ett skevt skönhetsideal där alla modeller är pinnsmala. Oktoberkampanjen "The Perfect Body" blev sågad från flera håll och det startades till och med en namninsamling för att stoppa den.

– Deras användande av ordet "perfekt" är inte bara förolämpande mot 99,9 procent av alla kvinnor som inte har modellernas perfekta proportioner, skriver krönikören Sarah Vine i Daily Mail.

– Det är också djupt oansvarigt och grymt.

Curvy Kate

Häromdagen lanserade dessutom konkurrenten Curvy Kate en hånfull protestannons under samma namn där modeller med olika kroppstyper poserade i underkläder.

I Frankrike röstade man nyligen igenom ett förbud som innebär att modellagenturer inte får anlita modeller med BMI under 18.

– Det här sänder ett viktigt meddelande till unga kvinnor som inspireras av dessa modellers utseende, deklarerade landets hälsominister Marisol Touraine för AFP.

Är det dags för Victoria's Secret att också uppdatera sina ideal?

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.