Den som besöker London har nu chansen att se Abba återförenas i en unik show – inte i egen hög person utan som ”abbatarer” i ”Abba Voyage”.
– Det finns något poetiskt i att vi i har gjutit liv i det här som Frankensteins monster. Vi har ju gjort motion capture, så att avatarerna fått våra rörelser och våra ansikten. Vi har gett dem själ också på något sätt. Faktiskt på allvar, har Björn Ulvaeus tidigare berättat.
Och på torsdagskvällen hade den påkostade showen premiär och recensenterna världen över har nu gett sina domar.
Dagens Nyheters Po Tidholm kallar recensionen för den svåraste han skrivit på 30 år.
”Inte för att gruppen Abba eller deras musik är särskilt komplicerad att förstå, utan för att den här föreställningen på alla sätt går emot det som populärmusiken – och för den delen musikkritiken – alltid har handlat om: interaktionen mellan artister och publik”, skriver han bland annat i sin text.
Precis som Expressens Anders Dahlbom ger tidningen tre i betyg till showen, som tycks ha förvirrat Tidholm.
”Inte heller vet man vad det är man hör. Vem eller vilka sjunger? När sjöng de? Är det gamla eller nya inspelningar? Rösterna är hårt processade eftersom det som eftersträvats är perfektion, inte liv. Musiken är optimerad för bästa möjliga effekt, inte känsla. Det finns inget utrymme för lyhördhet eftersom bandet kompar ett gäng robotar.”

”Jag känner mig lite lurad”
Svenska Dagbladets Andres Lokko beskriver showen som ”ganska omtumlande i sin bisarra märklighet” men att överraskningarna är få.
”Om nu tekniken möjliggör nästan vad som helst och pengar inte är något problem så är det svårt att inte tänka: och ni valde att göra detta?”, skriver han och fortsätter:
”Showen är ju egentligen uppbyggd som en regelrätt greatest hits-föreställning. Överraskningarna i låtval är få om ens några. Hitsen kommer i ungefär den dramaturgiska ordning de flesta nog kan gissa”.
Precis som Expressens Anders Dahlbom konstaterar GP:s recensent Johan Lindvqivst att det är något som försvinner utan en riktig kontakt med publiken.
”När föreställningen är över och 'abbatarerna' gått av scenen tänker jag: 'vad var detta egentligen?' En sak vet jag - 'Abba Voyage' är det knäppaste, men kanske också bland det smartaste, jag sett”, skriver han och fortsätter:
”Det är något som dör i kontakten mellan scenen och publiken. Det blir, trots den tekniska magin, platt och blankt. Lite långtråkigt. Jag känner mig lite lurad. Mer borttrollad än förtrollad”.

Världens ord om ”Abba Voyage”
Recensenterna utanför Sverige verkar däremot mer positiva.
The Guardian har gett showen fem stjärnor och recensenten Alexis Petridis skriver att han tappade hakan.
”När showen når sin sista final med ”Thank you for the music” tätt följd av ”Dancing Queen”, försvinner alla känslor om att du inte har riktiga Abba framför dig. Det är en sådan succé att det är svårt att inte tänka sig att andra artister kommer att följa efter”.
Daily Mails Adrian Thrills ger showen fyra av fem stjärnor.
”För de som hade turen att se nattens premiär av Abbas virtuella show i London så finns bara en slutsats: Mamma Mia! Hur kan vi motstå dig?”
Han skriver också att en ”abbatar” aldrig kommer att kunna leva på samma sätt som en verklig person men att Abba Voyage skapar emotionella band på andra sätt och att en succé borde vara ett faktum.
Även The Telegraphs Neil McCormick ansluter sig till hyllningskören och ger showen fyra av fem stjärnor.
”En häpnadsväckande hyllning av några av de största pophitsen som någonsin har gjort”, skriver han.