Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vårens it-väskor från Prada, Mulberry m fl.

Skådespelerskan Sienna Miller med sin väska av märket Burberry. Foto: Mark Stewart
Margaret Howell.
"Holiday Bayswater/Lemon Sherbet" i citron­gult, 10 500 kronor
Det anrika brittiska modehuset Mulberry, som nyss firade 40 år, bjuder denna väskvår på idel färgglada karameller. En av deras mest älskade modeller
"Bayswater", kommer nu i en något större modell ­"Holiday Bayswater", i patentskinn. Bland säsongens it-väskor ser vi även "Travel Day Bag" som är en säsongsvariant på it-väskan "Alexa", men med metallhörn, och nya väskan "Evelina" som kommer i flera utföranden. Mulberrys väskor bärs av alla, såväl kändisar som det brittiska kungahuset.
Mulberrys "Travel Day bag/Grass Green", 12 700 kronor.
"Fallabella" ­kuvertväska, cirka 7 800 kronor
Den ständigt aktuella Stella ­McCartney, tillverkar sina väskor av endast konstmaterial. Hennes "Fallabella-väskor" har blivit klassiker och syns även denna säsong bland hennes it-modeller.
Bland nyheterna för säsongen hittar vi bland annat en shoppingkasse i pyton, samt "Pembridge" som kommer i flera modeller och som är gjord av ekologiskt återvunnen canvas med Stella McCartney-tryck i kombination med konstskinn. Bland hennes trogna kunder finner vi Madonna, Kate Moss och Gwyneth Paltrow.
Balenciaga ­"shoulder red padlock" i lavendel med rött spänne, 10 000-11 000 kronor
Balenciagas "work-serie" med såväl större väskor som kuvertmodeller är ständigt eftertraktad och väskorna betraktas som klassiker. Bland denna säsongs nyheter finns såväl axelremsväskor, som kuvert och väskor med handtag och nya färger i spännen och detaljer.
"Bob's ­Memphis" i rosa och orange, cirka 4 400 kronor
Marc Jacobs väskor erbjuder väsklyx till ett något lägre pris än många av sina konkurrenter, framförallt i sin underlinje Marc by Marc Jacobs. Bland annat "Bob's Memphis" som är en dröm i tvåfärgat läder i rosa och orange. Modeller som "Gramercy" och "The Swing" samt " The Single" med tydliga Chanelvibbar, får våra väskhjärtan att bulta lite extra.
"Christie", cirka 9 000 kronor
Burberry Prorsum är kändisarnas favorit, och såväl Sienna Miller, Bianca Jagger och Anna Wintour ses ofta bära ­varumärket. Deras mesta väska för säsongen är "Christie", en kombination av bast, färg och skinndetaljer.
Pyramid "Frame Bag" från Prada. 20 000 kronor
Prada, det Milanobaserade modehuset med "lillasyster" MiuMiu, ligger varje säsong högt upp på väsktoppen. För Pradas del är den hetaste modellen denna säsong en damigare modell med metallram och dubbla handtag, "Pyramid Frame Bag", gärna i pastelliga toner. MiuMiu i sin tur bjuder på färgglada skinnkarameller, på både sko- och väsksidan.
Väska från Pradas lillasyster MiuMiu "Matelassé Luxe leather clutch" i orange, cirka 6 900 kronor.
Chloé
"Aurore" i pyton och skinn, cirka 17 600 kronor

Ikoniska värkmärket Chloé erbjuder varje säsong en it-väska värd namnet. Chloés uppskattade modell "Marcie" lever kvar, så även i ny tappning och får stark konkurrens av denna säsongs "Gabby" och "Aurore".
DESIGNSAMARBETEN
Sofia Coppola har återigen designat väskor för Louis Vuitton, denna gång är det väskklassiker som fått en ­modernare och sportigare touch. Även mer pris­modesta La ­Redoute låter ­denna vår bland ­andra Madame À Paris och Vanessa Bruno skapa kollektioner för dem, där även väskor ingår.
Madame à Paris för La Redoute, prickig väska, 699 kronor.
Sofia Coppola för Louis Vuitton, väskmodellen "Chantilly" i turkost samt med logotype och neondetaljer, cirka 7 500 kronor.
Vanessa Bruno för La Redoute. Skinnväska, 1 499 kronor.
ANDRA GODINGAR
Lanvin gul partyväska med rosett, cirka 14 000 kronor.
Michael Kors kuvertväska i ­ödlemetallic, cirka 1 900 kronor.
YSL:s "Cabas chyc" med handtag och metalldetalj, cirka 14 000-15 000 kronor.
SVENSK DESIGN
Korallfärgad kuvertväska i skinn från Filippa K, 1 200 kronor.
Svart skinnväska med kedja från Ida Sjöstedt, 999 kronor.
Dior. Foto: Joseph Kerlakian
Bebe. Foto: Donna Ward
Fendi.
Iceberg.
Riva.
Trussadi.
1 / 25

De är svindyra, de är gjorda med kärlek och de kan bli ikoner - vi pratar så klart om it-bagen.

Väskorna som stjärnorna bär dagligen för tusentals kronor.

Här guidar vi dig till trenderna som råder, och vad du ska tänka på om du överväger ett köp!

Att köpa en it-väska

Varför inte investera i en dyrgrip hos något av de svenska auktions­husen? Hantverk och tidlösa klassiker från ­Hermés, Bottega Veneta och Chanel är köp för livet. Ett köp av rätt it-väska är ett köp du aldrig kommer att ångra, utan bära med dig i flera säsonger. Vid väskköp - tänk alltid långsiktigt och på vilket liv du lever. Finns det plats för ännu en chockrosa kuvertväska i ditt liv och din väsk- samling? Tillåter inte plånboken en it-väska från de dyrare modehusen, inspireras och hitta din nya väskfavorit second hand, hos kedjorna eller varför inte hos något av de mindre varumärkena?

  Den personliga väskan, av känt eller okänt ursprung, väger i dag tungt och de modehus vars it-modeller får oss att känna oss speciella och unika är de som vinner. Det handlar om att, utöver att vara rätt i tiden, kombinera rätt känsla, funktion, ny design och särpräglade detaljer för att skapa väskan som står ut ur mängden.

Den medvetne v­äskkonsumenten ligger hela tiden steget före för att plocka upp inte rådande utan kommande väsktrender, redan innan de nått gemene man eller kvinna. Med siktet stadigt ­inställt på framtidens ­väskor planeras hela tiden det nästa stora kapet. Helst det som känns rätt denna säsong, men även nästa och nästa.

Väskkonsumtion har förändrats. Varaktighet och en produkt som ­håller mer än en säsong ligger i tiden. Vi vill, utöver att vara trendiga och snygga, även värna om den mänskliga ­aspekten, ­miljön och tillverkningssätt.

Visst ­kommer vi fortfarande att köpa dyra produkter, men skälen till varför vi gör det har nu fler bottnar än bara status och beundran, där ryms även medvetenhet, varaktighet och det personliga valet.

Trots att it-väskans status och självklarhet inte är vad den en gång var, finns det alltid plats för kvalitet, hantverk, varumärken med anor och patina samt en eftersträvbar (nåbar eller onåbar) lyx. Ledord som kvalitet, "limited edition" och hantverkskänsla får oss att öppna plånboken. Kan vi motivera oss med att det är ett långsiktigt köp och att väskan har arbetats fram och inte känns som en del av ­massproduktion (även om den är det) då är det ett lyckat köp.

Varumärken är fortfarande viktiga, framför allt vad de står för, men i slutändan är det ändå känslan som avgör. Väskköpet ska skänka glädje, fylla ett behov, och ge en känsla av åstadkommande - oavsett prislapp. För ärligt talat, vem "behöver" fler väskor i dag? Det handlar om helt andra saker, såsom njutning, lyx och glädje.

Hur väskan bärs, är lika viktigt som vilken väska du väljer. Stilmässigt får väskan nu gärna bäras i handen ­eller klämmas fast under armen. Vi ser ­damigare modeller med handtag, ­skol- och sadelväskor, kuvertväskor i lösare snitt samt axel­remslösa väskor i generösa mått.

Vi bär även ­mindre väskmodeller som hängs på axeln eller snett över bröstet. En klassisk "tote" eller finare shoppingkasse känns rätt denna säsong, gärna i skinn. Färg är stort, i klara kulörer ­eller pastelligare toner.

Materialmässigt är det mycket skinn, gärna i struktur. Den riktigt trendiga väljer ryggsäcken, av ­nättare modell och helst i färg, som spås göra ­comeback i år.

 

Av Johanna Davidsson

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!