Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

USA kopierar SVT:s Super-Robinson

LOS ANGELES. Svensk "Robinson"-premiär i går och sannolikt tittade över två miljoner.
Amerikanska "Robinson" ses varje vecka av över 20 miljoner.
Idén var brittisk, men SVT var första tv-bolag i världen, som gjorde program av det som fanns på papper i en pärm. Samtidigt skapade man en modell, en form, som en rad länder kopierat. SVT har behållit sin ledande roll, när programmet utvecklats år efter år med nya överraskningar och regeländringar. Svenska "Robinson" har studerats av andra länders tv-bolag, som kollat hur nya inslag fungerat och sedan utsatt sina deltagare för samma obehagligheter. Amerikansk tv var skeptisk i början och det dröjde ett par år innan tv-bolaget CBS försökte. Precis som i Sverige var kritiken rätt hård och i bästa fall avvaktande, men amerikanska tittare tog till sig dokusåpan direkt. "Survivor", som "Robinson" kallas här, har precis som i Sverige skapat kändisar, som blivit "Survivor-Rudy" och "Survivor-Susan". CBS har gjort två "Survivor" om året, en höst och en vår, och just nu pågår sjunde omgången. Där börjar det dra ihop sig med bara några veckor kvar. Deltagarna är skäggiga, magra, slitna och paranoida. Det taktiska spelet ökar. Här finns förstås en hjälte, den kraftige Rupert med vildvuxet hår och skägg, en klippa som klarar allt, både fysiskt och psykiskt. Här finns också en riktig förlorare, den osympatiske muskelbyggaren Osten, som gärna visade överkropp, men misslyckades i alla utmaningar och hoppade av. Är det något amerikansk publik avskyr, så är det tävlande som ger upp. Muskeltönten är nu för evigt känd som den ende som hoppat av "Survivor". "Super-Robinson" kallas den svenska omgång, som startade i går, och nu kopierar amerikanerna även detta. I februari börjar "Super-Survivor", där profiler ur tidigare omgångar kommer tillbaka. För även om "Survivor" varje torsdag har över 20 miljoner tittare och ständigt finns bland USA:s tio mest sedda program, så har man tappat några miljoner senaste året. CBS har också värsta möjliga motstånd av NBC, som samtidigt visar "Vänner", en serie som också har över 20 miljoner tittare. Det är alltså rätt glest tittande på andra program den kvällen. "Vänner" är förresten riktigt rolig i sin allra sista säsong. Proffsigt att hålla komedin så levande och lekfull efter tio år. "Vänner" får stor final i maj med ett tvåtimmarsavsnitt. Det förväntas bli det största avsked i tv sedan "Seinfeld" tog farväl och man spekulerar i 40-50 miljoner tittare. Detta inser även "Survivor", som ser till att sluta sin våromgång någon vecka tidigare. Tablåläggning i USA handlar mycket om taktik ungefär som att medverka i "Robinson".

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.