I oktober förra året kunde Expressen Nöje avslöja att Telia hade långtgående planer på att lägga ner C More. Då sade Charlie Forsberg, kommunikationschef på TV4 Media:
– Det vi berättar i dag är att vi samlar Sverige på TV4 Play med mer innehåll – med eller utan reklam. Därmed flyttar C Mores innehåll in på TV4 Play.
Något liknande upprepades för tio dagar sedan, då Forsberg i en skriftlig kommentar dementerade uppgifter om att C More som varumärke kommer att försvinna:
– Som vi tidigare kommunicerat kommer C Mores innehåll att flytta till TV4. Detta innebär att kunderna kan fortsätta ta del av C Mores innehåll, skrev Charlie Forsberg i ett sms och fortsatte:
– Vi har inte sagt att C More som varumärke ska läggas ner. Det är ett rykte som inte stämmer.
Men, ryktet stämmer.
Samstämmiga uppgifter till Expressen Nöjes Spoiler alert gör gällande att C More skrotas även som varumärke. När så sker är ännu inte bekräftat.
Telia: ”Siktar på att helt slå samman C More med TV4”
I Telia Companys – företaget äger TV4 och C More – bokslutskommuniké för 2022 skriver vd Allison Kirkby att ”TV4 visade sitt mest lönsamma år någonsin” samtidigt som lägre betal-tv-intäkter och något högre innehållskostnader resulterat i ”en minskning av EBITDA för TV och Media som helhet”.
Vidare skriver Allison Kirkby: ”Miljön för betal-tv är fortfarande utmanande och därför är vår nya organisationsstruktur, vilken bygger på vår styrka inom linjära och digitala annonser och siktar på att helt slå samman C More med TV4 till slutet av 2023, en nyckelprioritet.”
En ny ledningsgrupp bildades i samband med att Mathias Berg tog över som vd för TV4 Media efter att Casten Almqvist. Det är denna grupp som bland annat har som fokus att konsolidera C More med TV4.
Fredrik Arefalk är kanal- och innehållsdirektör på TV4 Media:
– Det som stämmer är att vi slår ihop våra två tjänster. Av TV4 Play och C More blir det en ny starkare och bättre tjänst.
Kommer, och i så fall på vilket sätt, C More som varumärke vara en del av nya tjänsten?
– Varumärkesfrågan kommer kopplas till vad den här nya tjänsten kommer att få för namn och det är en fråga som vi får återkomma till när vi vet mer om vad vi kommer kalla oss. Helt tydligt är att vi bygger på kraften i TV4 och att vi ser en fullkomlig logik i att sätta samman de här två tjänsterna utifrån ett innehållsperspektiv så att våra användare och kunder kan få en bättre upplevelse ur alla perspektiv, säger Fredrik Arefalk och fortsätter:
– Det blir tydligare, enklare och bättre när vi samlar allt innehåll på en plats.
Vad innebär den här sammanslagningen för C Mores användare?
– Jag vill börja med att säga att C More och TV4 Play så som tjänsterna är just nu fortsätter fram till dess att vi kommunicerar annat. När det väl är dags för en sammanslagning kommer självklart alla som har C More att på ett mycket tydligt, enkelt och bra sätt få besked om hur förflyttningen kommer ske.
– Det där är en fråga som blir aktuell när vi närmar oss lansering och är ingenting som påverkar någon kund på C More. Men, över tid, kommer det ske en förändring när vi slår samman tjänsterna och då ska vi naturligtvis ta hand om alla som är kunder på C More på bästa vis och ge dem något som vi är säkra på är bättre än vad vi kan erbjuda i dag.
Hur ser tidsplanen ut för den nya tjänsten?
– Det är klart att vi har jobbat med den här processen under en längre tid och då var vi väldigt glada att komma fram till det som annonserades i höstas, att vi skulle samla allt innehåll i en tjänst. I år intensifieras det arbetet ur alla perspektiv: att se till att vi har en fungerande produkt och tjänst, att alla rättigheter är på plats och inte minst att alla kunder kan följa med över och att de blir glada av det nya.
– Det är ett stort arbete vi har att jobba oss igenom under det här året. Vi får återkomma till när det exakt kan tänkas vara redo för lansering.
Finns det en problematik vad gäller rättigheter för exempelvis sport och filmer i samband med sammanslagningen?
– Det ser väldigt olika ut. Vi, alltså C More och TV4, delar redan i dag på rättigheter. Sedan finns det så klart innehåll som är mer eller mindre knutet till den ena eller den andra tjänsten och då handlar det om rättigheter som antingen måste förflyttas eller jobbas igenom, säger Fredrik Arefalk och fortsätter:
– Det är ett jättestort arbete och det är en av de delar som tar tid och som behöver få ta den tid det tar för att vi ska kunna erbjuda minst lika bra innehåll på andra sidan sammanslagningen.
Därför slås TV4 Play och C More samman
– I grunden handlar det här om vi är ganska många som under lång tid har känt att så som vi har jobbat med de här tjänsterna har varit allt annat än optimalt utifrån ett användarperspektiv och även affärsoptimeringsmässigt. Vi ser en fantastisk möjlighet att ha allt på en plats och låta användarna bestämma var de vill befinna sig i den här världen.
– Det kommer vara en värld som bygger på det öppna TV4 Play så som vi känner det i dag där man ska kunna komma och titta på vårt innehåll. Sedan kan man ta sig uppåt och få ta del av mer innehåll, reklamfritt eller sport eller vad man nu är sugen på. Möjligheten att ha allt innehåll på samma plats ger oss en helt annan styrka.
Är det så att C More som brand, eller varumärke då, kommer att läggas ner?
– C More kommer fasas ut som den tjänst vi känner i dag, ja, över tid.
Hur det blir sedan, på den nya tjänsten, är inte klart?
– Den nya tjänsten kommer vara en plats som bygger på TV4 och där vi samlar allt innehåll oavsett om det kommer från TV4 eller C More.