Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Unga, vackra, rika – och deprimerade

Allt fler influencers och youtube-stjärnor blir utbrända och får psykiska problem. Illustration: Helén Rasmusen
Eric Saade och Nicole Falciani. Foto: OLLE SPORRONG
Bianca Ingrosso. Foto: /IBL / /IBL
Annica Englund. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Isabella Löwengrip. Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES
Ellinor Bjurström. Foto: /IBL / /IBL
1 / 7

De får sitt drömjobb och tillgång till röda mattor och gratisresor.

Och går in i väggen.

Allt fler influencers och youtube-stjärnor blir utbrända och får psykiska problem.

Men alla tycker inte synd om dem. 

– När man är uppkopplad hela tiden så blir man lite... något i hjärnan slåss ut, säger Viktor Frisk. 

Tidigare i år la youtubern Elle Mills ut en video döpt "Utbränd vid 19 års ålder"

I filmen beskriver hon sin snabba resa till miljoner följare, men också hur hon lika snabbt drabbats av utbrändhet. 

– Min ångest och depression blir bara värre och värre. Jag har börjat få panikattacker som skrämmer mig. I princip väntar jag bara på att bryta ihop, säger hon.  

Två sekunder senare skriker hon rakt in i kameran.

– Det finns ingen logik i det här. Det här är allt jag någonsin drömt om, så varför i helvete är jag så jävla olycklig?

Kanadensiskan är inte ensam om att känna så. Både i Sverige och utomlands har det blivit allt vanligare med utbrändhet och psykisk ohälsa bland influencers och Youtubers. 

I Sverige har Annica Englund, Michaela Forni och Tyra Sjöstedt pratat öppenhjärtigt om sin utbrändhet. 

Kenza Zouiten. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Även Kenza Zouiten Subosic har berättat om ångest och utmattning.

Rubén “El Rubius” Gundersen, en av världens populäraste Youtube-stjärnor med över 30 miljoner prenumeranter, tog nyligen en timeout för att han var på väg mot ett sammanbrott. Erik Phillips (känd som M3RKMUS1C) och Benjamin Vestergaard (Crainer) har alla tvingats till vila från sina kanaler på grund av extrem utmattning, enligt Guardian.  

 

Omgivningen har svårt att förstå

Ett problem för de som söker hjälp och stöd är att omgivningen kan ha svårt att förstå hur drömjobbet kan leda till problem. 

Det är inte lika enkelt som för en oljeriggsarbetare eller ambulanssjukvårdare att beskriva vad som är påfrestande med jobbet. 

Många tar sina första steg i yrket då de är unga. 

Nicole Falciani började som bloggare redan som tioåring.

13 år gammal tänkte hon för första gången att "Det här kan jag nog leva på".

2016 insåg Nicole Falciani att hon var deprimerad.

Influencern, som lever tillsammans med popartisten Eric Saade, var nervös innan hon skrev om sin psykiska ohälsa på sin blogg. Hon upptäckte dock att en stor publik inte bara kan skapa press utan också hjälpa. Hon möttes av stöd. Nu hoppas Falciani att öppenheten hjälper unga i samma situation att söka hjälp. 

– Depressionen är det enda jag varit nervös att dela på sociala medier eftersom jag var så rädd att folk skulle döma mig, att de skulle tycka att jag var bortskämd för att jag har ett bra liv, tjänar pengar, och har en bra familj och pojkvän. Det kändes att jag inte hade rätten att vara deprimerad, säger hon.

– Men jag fick vara jättefin respons som kändes väldigt skönt och en lättnad, säger hon.

Nicole Falciani. Foto: /IBL / /IBL
Nicole Falciani och Eric Saade. Foto: OLLE SPORRONG

LÄS MER: Eric Saade om att leva med bloggaren Nicole Falciani 

 

"Något i hjärnan slås ut"

Nicole Falciani erbjuds upp emot sex resor i månaden. Ett erbjudande nyligen löd: "Vi bjuder dig till L.A. Vi står för flyg, mat och boende, allt på plats, men då vill vi ha tre inlägg i utbyte". Det låter lyxigt. Men gratisresor kan ses med andra ögon. 

Hon beskriver det som pressande. 

– Gud, ja!, säger hon och pekar på vad hon menar är för oklara skatteregler.

– De som har gjort lagarna har inte riktigt koll på vad de menar, det är väldigt mycket just när det gäller marknadsföring där det är väldigt mycket otydligheter fortfarande. Det rör allt från förmånsbeskattning till hur man ska klassa pressresor där man inte har någon motprestation på sig. Det är väldigt mycket som är gråzon fortfarande, säger hon.

 

Viktor Frisk. Foto: OLLE SPORRONG
Samir och Viktor på scen i Melodifestivalen. Foto: SVEN LINDWALL EXP

Viktor Frisk, känd från Samir & Viktor, har också arbetat som influencer. Tidigare i veckan berättade Frisk i Expressen om hur han brottats med psykiska problem. Han har sett många vänner och kolleger som mår dåligt. 

– När man är uppkopplad hela tiden så blir man lite... något i hjärnan slåss ut, säger han

– Man får intryck hela tiden. Jag känner så många människor och 80 till 90 procent av alla som lever i det här ständiga mediebruset av att lägga upp bilder av sig själva eller skapa saker och hela tiden vara framåt mår inte bra, säger Viktor Frisk.

De drar in mångmiljonbelopp

Flera influencers beskriver hur de känner orimlig press av att inte bara vara publicist utan också ha rollen som fotograf, stylist, make up-artist, modell, korrekturläsare, redaktör, projektledare och säljare. 

Det kan samtidigt vara ett väldigt lukrativt arbete. En kartläggning av Dagens Industri nyligen visar att Sverige största influencers drar in mångmiljonbelopp på sina egna bolag. 

Jocke och Jonna Lundells bolag Jocke & Jonna AB omsatte 8,7 miljoner kronor, med en vinst på nästan 2,7 miljoner kronor. Det innebar en utdelning på 300 000 kronor samtidigt som bolaget hade lönekostnader på 2,8 miljoner kronor på fyra personer.

Margaux Dietz bolag Margaux Dietz AB hade ett positivt reslutat på nästan 1,6 miljoner kronor.

Isabella Löwengrip skrev nyligen i ett inlägg att hon har intäkter på 1,5 miljoner kronor i månaden. Foto: /IBL / /IBL
Bianca Ingrosso. Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Bianca Ingrosso omsatte hela 6,7 miljoner kronor under förra året. Resultatet blev 4,4, miljoner kronor. Hon tog ut 580 000 kronor i utdelning. Bolaget hade ett dessutom ett lönekonto på 1,8 miljoner kronor, enligt Dagens Industri.

Och Isabella Löwengrip skrev nyligen i ett inlägg att hon har intäkter på 1,5 miljoner kronor i månaden. 

"Jag vet inte om ni minns men förut (under många år) hade jag intäkter på 500 000 kronor i månaden på bloggen, visst är det häftigt hur vi har kunnat öka intäkterna till 1.5-2 miljoner i månaden i stället? Som vi har kämpat”, skriver Isabella Löwengrip.

 

LÄS MER: Vad är en influencer 

 

"Så f*cking trött på det här"

Samtidigt är arbetssituationen bräcklig, helt beroende av algoritmer. Och det skapar inte bara en oro för att algoritmerna ska förändras till ens nackdel. Antitha Cleménce, tidigare Schulman, berättade tidigare i år över sin frustration över hur Instagram plötsligt ändrat algoritmerna. 

– Det är psykiskt skitjobbigt att plötsligt se hur följarna försvinner, och det har Instagram definitivt inte tagit med i beräkningarna. Jag tänker – om jag som snart är 40 år känner den här stressen, hur känner inte yngre influencers då?, sa hon till Dagens Media. 

Ibland kan algoritmerna dessutom hjälpa dig att nå fler människor än du kan hantera. 

Matt Lees fick en viral hit med en video där han gör en version av Sonys reklam för PlayStation 4.

 

Antitha Cleménce. Foto: /IBL / /IBL

Youtubes algoritmer såg responsen och vägledde tittare till inte bara den videon utan till brittens andra filmer. Snart hade han så många prenumeranter och tittare att han kunde leva på reklamintäkterna. Men i september gick Lees ut i Guardian och berättade att även han drabbats av psykiska problem. 

– Den mänskliga hjärnan är verkligen inte gjord för att interagera med hundratals människor varje dag, säger han. 

– När tusen människor ger dig feedback på ditt jobb så kan du känna hur något inom dig bara går sönder, säger han. 

Matt Lees drabbades av en depression.

–  Det som började som tidernas bästa jobb blev något som kändes ensamt och dystert, säger Lees. 

Det är samtidigt ett liv av lyxförmåner. Det är många som bländas av gratisgåvorna. 

I somras beskrev Annica Englund den bubbla som influencers lever i. Englund målar upp en värld där man frågar hur människor mår och får svaret: "Jag är så glad för jag köpt mig en ny väska” eller ”Jag kom precis hem från en resa med det här företaget…”  

I texten skriver hon: "Det jag frågade var hur du mådde och svaret jag får är hur glad personer blir av dyra saker eller sponsgrejer. Jag skiter i vad du får sponsrat, dyra inköp eller vad du fått av din snubbe. Jag vill kunna ha en vettig konversation med människor utan massa jävla yta, prylar och skryt och det går inte", skriver hon.

Under rubriken "Jag är så f*cking trött på det här" beskrev hon också ärligt sin ångest och utbrändhet. 

"Jag har sovit 17h och är fortfarande trött", skriver hon i texten. 

Ellinor Bjurström. Foto: /IBL / /IBL
Annica Englund. Foto: CAROLINA BYRMO / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ

"Måste vara snygg hela tiden"

Ellinor Bjurström har över 80 000 följare på Instagram. Hon har bestämt sig för att betrakta sin roll som influencer som en hobby för att inte falla ned i samma fälla som de kolleger som mår dåligt. 

– Så länge du känner en press på dig att du ska tjäna så mycket pengar, att det ska vara ditt jobb och nu m å s t e jag vara snygg hela tiden, då tror jag man mår dåligt av det. Du lägger för mycket press på dig, säger hon.

För många influencers ingår galafester, produktlanseringar och premiärer i jobbet. Flera beskriver hur pressen att vara fläckfri på röda mattan påverkar dem negativt. Ellinor Bjurström blir inte förvånad över det. 

– Det är en sådan bransch där allt ska vara så himla bra, säger hon. Du måste konstant se bra ut utåt för du är ditt eget varumärke och det gör att du sätter en hög press på dig själv. Jag tror att det är svårt för dem som inte är i den branschen att förstå hur det är.

Bjurström har valt att skriva om djupare saker än skönhet och yta. Hon ser kroppshets bland andra influencers.

– Kroppshetsen runt influencers är högre än vad många kan tro, säger Bjurström. Influencers jämför sig oftast med andra influencers. De tänker: "Hon gör så och hon får så många likes på sina bilder". Man har konkurrens och ställer krav på sig själv. Som influencer säljer du dig själv. Jag säljer mer mig själv psykiskt i att jag delar med mig av mina tankar och känslor, medan för många andra är det bara fysiskt, att de arbetar med inspiration och då sätter man jättehög press på sig själv. 

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!