Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Unga kvinnorna visar vägen inom svenska musikbranschen

Daniela Rathana gick från körsångare till soloartist, och nominerades nyligen till en Grammis.
Foto: Therese Öhrvall
Mona Masrour är en grammisnominerad r'n'b-artist, hyllad för sina låttexter.
Foto: Jesper Smeding
Jelassi är en av få kvinnliga rappare i Sverige som har nått ut brett med sin musik.
Foto: Felix Martinsson
Annah Björk är musikjournalist och har skrivit en bok om jämställdhet i musikindustrin.
Foto: Susanne Kindt

En våg av unga kvinnliga artister sköljer just nu över det nya svenska musiklandskapet.

Pionjärer som Cherrie och Sabina Ddumba har öppnat dörren på glänt till en mansdominerad musikbransch, och en ny generation av unga kvinnor följer nu i deras fotspår.

Men vägen dit är långt i från spikrak.

– En av grabbarna sa till mig: ”Du är fett dålig”. Så efter det höll jag bara käften, berättar rapparen Jelassi.

Det är en upprymd Daniela Rathana som svarar i telefonen när Expressen ringer upp henne. Hon har precis nåtts av oväntade nyheter.

– Jag fick precis veta att jag är nominerad till Grammis, så jävla sjukt! Som ”Årets nykomling”. Det känns overkligt, jag kan inte ta in det.

25-åriga Daniela Rathana körade i många år bakom några av Sveriges största artister innan hon själv tog steget ut i rampljuset. En av artisterna hon stått på scen med är Oskar Linnros, som hon nu är aktuell tillsammans med på singeln ”Testamente”.

– Jag hade lite stress över den låten för jag ville inte att Oskar skulle göra ett samarbete med mig som sedan gick åt helvete. Men det var ”on popular demand” som vi gjorde den. Det känns jätteroligt, det är många som har skrivit till mig att de lyssnar på låten, så jag litar på dem, säger Daniela Rathana. 

Vid hennes sida som Grammisnominerad för ”Årets nykomling” står en annan ung kvinna. 21-åringen Mona Masrour från Solna i Stockholm har gjort en raketfärd rakt upp till toppskiktet bland Sveriges r'n'b-artister, och hyllas för sina personliga texter på debutskivan ”Scener”. Hon är Grammisnominerad även i kategorierna ”Årets textförfattare” och ”Årets soul/R&B”.

– Det känns sjukt faktiskt, det känns jättestort och jättebetydelsefullt för mig att bli sedd och att få vara en del av de kategorierna, säger Mona Masrour.

Mona Masrour är Grammisnominerad i kategorierna ”Årets nykomling”, ”Årets textförfattare” och ”Årets soul/R&B”.
Foto: Jesper Smeding

Men när årets Grammisnomineringar presenterades blev det tydligt att kvinnorna lyste med sin frånvaro i flera kategorier. I ”Årets hiphop” är alla nominerade män. En av Sveriges just nu största kvinnliga rappare Jelassi var nominerad i motsvarande kategori i årets P3 Guld – där hon var enda kvinnan. 

Men på Grammisgalan står hon i år utan nominering.

– Jag själv skiter fullständigt i om jag är tjej eller kille, jag kunde inte bry mig mindre. Men jag vet att det finns fett många tjejer där ute som önskar att de gjorde hiphop-musik men som inte gör det på grund av männen som står i vägen, säger Jelassi.

Jelassi: ”Männen vill ofta styra och ställa”

Jelassi är 23 år gammal och slog igenom 2019 med sin singel ”Keff båt”, och släppte senare samma år sin hyllade debut-EP ”Port 43”, där bland andra Mona Masrour gästar. I september kommer debutalbumet, och Jelassi lovar att det är ”värsta albumet”. 

Men trots sina framgångar tidigt i karriären har det inte varit helt friktionsfritt att verka som ung kvinna i en bransch och genre som domineras av män, berättar Jelassi.

– I studios vill männen ofta styra och ställa. De styr båten för de tror att de är mer kunniga. Första gången jag spottade i micken satt jag i en studio full med grabbar, innan jag ens visste att jag ville göra musik. Det var någon där som bad mig prova, så gjorde jag det och det blev fett stelt. Dagen efter sa en av grabbarna till mig: ”Du är fett dålig”. Så efter det höll jag bara käften. Jag tänkte att musik inte var något för mig.

Som rappare är Jelassi ofta omgiven av män som vill styra och ställa.
Foto: Felix Martinsson

Musikjournalisten och författaren Annah Björk har skrivit boken ”Ni måste flytta på er” som handlar om hur det är att vara kvinna i musikbranschen. Hon delar Jelassis uppfattning, och menar att mäktiga män i musikbranschen ofta tar till olika medel för att kontrollera de kvinnor som kommer in.

– 80 procent av alla kvinnor i musikbranschen som jag intervjuat vittnar om att det har funnits en stark konkurrens kvinnor emellan i branschen. Man har kunnat kontrollera kvinnor på det sättet, genom att inbilla dem att de är konkurrenter, förklarar Annah Björk. 

Kvinnliga artister tvingas bli fiender: ”Branschen vill att vi ska tävla”

Daniela Rathana bekräftar att kvinnliga artister ställs emot varandra i branschen. Hon har själv erfarenheter av att tvingas in i en rivalitet mot andra kvinnor. 

– Vi kvinnor jämförs med varandra, framför allt när man inte är vit. När jag träffar andra kvinnliga artister är alla överens om att branschen verkligen vill att vi ska trycka ner varandra och tävla, att det ska vara som ”Hunger games” typ. Jag hoppas verkligen att det förändras, säger hon.

Men för att få en förändring tror Daniela Rathana att även artisterna själva behöver ta ett ansvar. Som ung kvinna i musikindustrin hoppas hon själv kunna bidra till en positiv utveckling. 

– Det är ett litet uppdrag som jag försöker ta på mig. Jag vill bevisa att jag inte är här för att tävla mot någon utan för att backa folk. Jag försöker vara ett exempel, helt enkelt. 

Foto: Therese Öhrvall

Även Mona Masrour brinner för att lyfta andra tjejer. När hon får frågan om vad hennes största mål och drömmar är svarar hon inte att stå på världens största scen eller sälja miljontals skivor. 

Hon svarar att hon vill göra skillnad.

– Jag vill hjälpa folk med min musik. Att folk känner sig förstådda tack vare det jag gör, och att det jag gör kan bredda r'n'b-scenen. Att jag kan titta tillbaka på den här perioden och känna, shit, jag gjorde faktiskt någonting för scenen i Sverige, säger hon.

Jelassi har en liknande vision:

– Jag tror det handlar om att man ibland behöver vara den första som tacklar de dörrarna, sedan är de öppna för alla. Det tror jag verkligen, säger Jelassi.

Musikexperten: ”Måste satsa aktivt på jämställdhet”

Det är just kvinnliga pionjärer som tar täten i musikbranschen som behövs, menar Annah Björk. Trots att många genrer, som pop och r'n'b, har en relativt hög representation av kvinnliga artister så är det långt ifrån ett kvitto på jämställdhet, säger hon. 

I många genrer är män fortfarande överrepresenterade, och tittar man dessutom ”bakom kulisserna” ser siffrorna ännu dystrare ut. 

Ansträngningar måste göras på alla nivåer, menar Annah Björk.

– Branschen måste aktivt satsa på jämställdhet. Den måste aktivt välja kvinnliga låtskrivare, producenter och artister. Det kommer liksom inte ske organiskt, utan det måste hjälpas till, säger Annah Björk.

De unga kvinnor som slår sig fram i musikbranschen i dag verkar ha en sak gemensam – ett starkt självförtroende. Daniela Rathana, Mona Masrour och Jelassi är alla överens om att det går att lyckas, bara man vågar tro på sig själv.

– Man ska inte bry sig om vad någon tycker någonsin. Ingen annans åsikt är relevant någonsin, när det kommer till din musik och att göra sin grej. Våga vara kompromisslös, säger Daniela Rathana.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.