Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
 Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Underhöll på Tallink Silja – men fick aldrig betalt

Publicerad

Flera personer som har underhållit på Tallink Siljas fartyg har inte fått betalt, skriver Dagens Nyheter.

Bara under 2016 ska det röra sig om ett 70-tal personer som inte fått sina pengar, och ett sammanlagt belopp på 1,9 miljoner kronor. 

Det var för fyra år sedan som kryssningsjätten Tallink Silja skrev kontrakt med ett eventbolag, som hade ansvaret att anlita underhållare till färjorna.

Men kort efter att samarbetat påbörjats så kom det in klagomål om obetalda fakturor och att flera inte fick betalt för sitt arbete, skriver Dagens Nyheter. 

Trots det fortsatte rederiet att samarbeta med företaget i ytterligare fyra år, innan avtalet löpte ut i april i år.

70-tal personer sa ifrån 

Nu skriver Dagens Nyheter att problemen fortsatte och att det bara under 2016 ska röra sig om minst 70 personer som inte har fått betalt när de har varit och underhållit på Tallink Siljas fartyg.

Totalt ska det röra sig om ett belopp på 1,9 miljoner kronor som saknas i obetalda fakturor, skriver tidningen.

Dagens Nyheter har pratat med över tio personer som jobbat på fartyget. 

I början av 2017 ska ett 70-tal personer vänt sig mot Tallink Siljas ledning och krävt pengar för de obetalda fakturorna.

Då ska eventföretaget ha föreslagit att personerna skulle anställas på företaget, och att skulderna skulle registreras som outbetald lön. Efter detta skulle bolaget sättas i konkurs – och underhållarna skulle få pengarna genom skattefinansierad lönegaranti. 

"Det finns så klart anledning att se över om några misstag skett" 

Ett förslag som ingen av de personer som Dagens Nyheter pratat med valde att acceptera. 

Tidningen har pratat med Tallink Siljas vd Marcus Risberg som säger följande:

– Det finns så klart anledning att se över om några misstag skett från vår sida. Men jag vill understryka att Tallink Silja rent juridiskt inte har någon skuld gentemot de som inte fått betalt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag