Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

TV4:s nota för skandalsåpan – 40 miljoner

Allt du behöver veta om dokusåpan.
Här är deltagarna i årets program. Foto: Daniel Ohlsson/TV4
Anna Birgersson. Foto: Daniel Ohlsson/TV4
Lisa Crafoord. Foto: Daniel Ohlsson/TV4
Elias Carlsson. Foto: Daniel Ohlsson/TV4

48 kameror rullar dygnet runt, sju dagar i veckan i sju veckor samtidigt som 163 personer jobbat med programmet på plats på Korfu. 

”Love Island Sverige” beskrivs som en storsatsning och realityserien, vars andra säsong uppges kosta 40 miljoner kronor, har blivit en viktig tittarmagnet för TV4. 

– Det är givetvis alldeles för tidigt att analysera hur denna säsong utvecklar sig, men det är en storsatsning som vi hoppas kunna ge tittarna under lång tid framöver, säger Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4 och C More. 

”En framgångssaga”. 

Så beskrev Lotta Edvardsson , exekutiv producent för ”Love Island Sverige”, realityserien när den första omgången var på väg att ta slut förra året. 

Då hade tv-programmets avsnitt resulterat i cirka fem miljoner visningsminuter dagligen i TV4 Play och C More och blivit en fullträff i den för annonsörer viktiga målgruppen 15-34 år. 

På Bonnier Broadcasting var det naturligtvis händerna upp i luften och jubel. Snabbt började det viskas om att det var klart med en andra säsong, även om det var först i årsskiftet som det bekräftades officiellt. 

Inför starten av säsong 2 menade seriens exekutiva producent David Lillemägi att en ”supersäsong väntar”, medan Lotta Edvardsson, även nu exekutiv producent för programmet, sa i en kommentar: 

”Än en gång kommer vi att bjuda tittarna på världens hetaste kärleksserie, i realtid. Allt är skruvat till max och vi har höjt nivån för att överträffa fjolårets succé. Vi har helt grymma deltagare med siktet inställt på kärlek och det ska bli så spännande att följa deras resa.” 

”Love Island Sverige”

Hade premiär 2018 och slog nya tittarrekord i TV4 Play. Under första säsongen strömmades dagligen cirka fem miljoner visningsminuter i TV4 Play och C More. 70 procent av tittarna var mellan 15 och 34 år. Närmare 100 000 personer laddade ner ”Love Island”-appen för att kunna delta i tv-programmets omröstningar och interaktiva moment. 

 

Medan ”Love Island Sverige” sänds har tittarna möjlighet att påverka innehållet via ”Love Island”-appen. Under programmets gång kommer ytterligare singlar att ansluta till den grupp på elva personer som inledningsvis syns i programmet. Ansökningsprocessen, det vill säga möjligheten att själv medverka i ”Love Island”, är är öppen hela säsongen.

 

”Love Island Sverige” säsong 2 hade premiär 19 augusti i TV4 Play och Sjuan. Programmet sänds varje dag i sju veckor. De elva deltagarna som inledningsvis är med i andra säsongen är: Anna Birgersson, 22; Anton Bengtsson, 26; Anna-Karin Hellborg, 30 år; Elias Carlsson, 22 år; Elin Öman, 20 år; Christos Mitsakis, 29; Zabrina Pettersson, 23 år; Mustafa ”Musse” Nihad, 26; Lisa Crafoord, 25; Patrik Carlvik, 25; Thérèse Ström, 27. 

Andra säsongens nyheter

Nyversionen av ”Love Island” hade premiär 2015 i Storbritannien. Fyra år senare är tv-programmet ett populärkulturellt fenomen och formatet har sålts och sänts i bland annat Australien, Tyskland och USA. 

I USA förnyade CBS serien för en andra säsong efter katastrofala tittarsiffror i broadcast, men succésiffror online. Under sommaren berättade Kelly Kahl, underhållningschef på CBS, att den amerikanska versionen av ”Love Island” var kanalens mest strömmade serie, och att den online setts av fler tittare än som såg sista säsongen av ”The Big Bang Theory”, komediserien som länge var den mest sedda i USA i broadcast. 

”Love Island Sverige” säsong 2 samlar inledningsvis elva singlar i en villa på Korfu i Grekland. Där ska de hitta kärleken. De elva personerna bor tillsammans och ska lära känna varandra, samtidigt som de ställs inför det som beskrivs som ”tuffa utmaningar”.

Under säsongen tillkommer ytterligare personer till gruppen, samtidigt som tittarna kan påverka innehållet via det som kallas ”Love Island”-appen. 

I den finns möjlighet att exempelvis bestämma vilka två personer som ska gå på en dejt. Senare kommer tittarna även kunna rösta på vilket par man tycker ska vinna programmet. Dessutom går det att ansöka till programmet under hela den tid som säsongen pågår. 

Enorma produktionen bakom programmet

48. 

Det är antalet kameror som ska fånga allt det som deltagarna i ”Love Island Sverige” säsong 2 hittar på. Dessa kameror rullar dygnet runt, sju dagar i veckan under de sju veckor som inspelningen pågår på Korfu. På plats finns 163 personer som jobbar med programmet, medan ytterligare ett tiotal personer tar emot ansökningar och arbetar med andra funktioner i Sverige. 

Säsong 2 av ”Love Island Sverige” kostar 40 miljoner kronor att producera erfar Expressen, en summa som anses vara väl värd att satsa då programmet ses som ett sätt för TV4 att locka yngre tittare. 

Fredrik Arefalk är kanalchef TV4 och C More film & serier och berättar om betydelsen som ”Love Island Sverige” har: 

– ”Love Island” är särskilt viktigt för TV4 Play då programmet drar in en stor ung publik varje dag. Den här typen av dagligen återkommande realityprogram bygger en stark grund för oss på våra digitala plattformar.

Med tanke på hur första säsongen gick, och att ni förnyade programmet för en andra omgång, tänker du att ”Love Island” kommer tillbaka även en tredje gång?

– ”Love Island Sverige” blev en succé som träffade rätt i en ung målgrupp förra året så det var en självklarhet att vi skulle göra en ny säsong. Nu vill vi växa bland annat genom att förlänga hela säsongen med en vecka och dessutom sända sju dagar i veckan som gör att tittarna varje dag kan följa vad som händer, säger Fredrik Arefalk och fortsätter:  

– Det är givetvis alldeles för tidigt att analysera hur denna säsong utvecklar sig, men det är en storsatsning som vi hoppas kunna ge tittarna under lång tid framöver.