Peter Haber och Mikael Persbrandt Foto: FOTO FRÅN TV4
Peter Haber och Mikael Persbrandt  Foto: FOTO FRÅN TV4

TV4 tvingas att böta – efter missen i "Beck"

Publicerad

TV4 bröt en "Beck"-film - mitt i en mening.

Något som nu kostar kanalen 25 000 kronor, skriver Aftonbladet.

"Eftersom avbrottet inträffar mitt i en mening rör det sig inte om någon naturlig paus" skriver förvaltningsrätten.

TV4 tvingas betala pengabelopp som straff efter ett reklamavbrott. Det dömer Förvaltningsrätten.

Det var under en sändning av en av "Beck"-filmerna på kanalen som tittarna blev överraskade när filmen avbröts för reklam - mitt i en mening. 

Eftersom avbrottet inte passade i filmen, så anmäldes det till Granskningsnämnden, som tog fallet vidare. Granskningsnämnden tyckte anmälan var giltig, och fallet gick vidare till Förvaltningsnämnden.

Nu dömer Förvaltningsnämnden TV4 att betala 25 000 kronor i böter efter avbrottet.

”Detta avbrott föregås av att filmens huvudperson har förhört en kvinna och därefter begärt att en kollega ska granska denne. Annonsavbrottet sker under en redogörelse för kvinnans bakgrund. Eftersom avbrottet inträffar mitt i en mening rör det sig inte om någon naturlig paus. Enligt förvaltningsrättens mening har avbrottet därmed påverkat programmets integritet och värde” skriver Förvaltningsnämnden i sitt utlåtande.

 

LÄS MER: Jättesuccé för TV4:s gala för världens barn

 

TV4 vill inte betala boten till Förvaltningsrätten - men ignoreras

 

LÄS MER: TV4 fälls för reklamavbrott i Beck

 

TV4 menar att tajmingen för reklamavbrottet var en uppenbar miss från deras sida, och att det ska göra att kanalen slipper betala boten, skriver Aftonbladet. 

Men Förvaltningsrätten står fast vid sin dom, och menar att det är så pass strikta regler kring reklamavbrotten att det inte spelar roll om det rörde sig om ett misstag från TV4:s sida eller inte, utan att det är deras ansvar att se till att reglerna följs.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag