Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larmades om Timell – profilen fick stanna

TV4:s innehållsdirektör Åsa Sjöberg. Foto: JULIA DANSARIE
Anna Rastner är programchef på TV4.
Martin Timell. Foto: RUEDI HOFMANN BUENA / TV4

TV4-ledningen kände till anklagelserna om sexism, homofobi och rasism mot Martin Timell – men lät honom ändå fortsätta som programledare i familjekanalen.

Expressen kan nu avslöja att TV4-producenten Frida Olsson slog larm, men fick en tillsägelse av sina chefer som bad henne att inte prata med Timell.

Vid ett annat möte ska programchef Anna Rastner ha lovat den drabbade kvinnan att agera, något som enligt offret inte skedde.

– De gjorde ingenting åt det, säger kvinnan.

Under de senaste dagarna har TV4 skakats av nya uppgifter om hur programledaren Martin Timell, som slog igenom i ”Bullen” i Sveriges Television 1987 och 1996 värvades till TV4 där han blev en av kanalens största stjärnor, uppträtt olämpligt mot kvinnor, homosexuella och använt rasistiska tillmälen. Timell själv har valt att inte bemöta vittnesmålen från kollegerna, utan bara sagt till Expressen att det är ”så himla lågt”. 

Expressens granskning har dock avslöjat att Martin Timell gång på gång ska ha kränkt sina medarbetare med sexistiska, homofobiska och rasistiska kommentarer. Flera tidigare medarbetare på det populära inredningsprogrammet "Äntligen hemma", som i tisdags hade premiär på sin 42:a säsong, har berättat hur Martin Timell har använt tillmälen som bland annat "bög" och "hora".

En kvinna, Paula Fenjima Manrique, som i dag medverkar i TV4 Nyhetsmorgon som expert, har berättat att Martin Timell vid ett flertal tillfällen tafsade på henne under inspelningarna av programmet "Deal or no deal". Timell själv har inte velat kommentera vittnesmålen, och TV4:s vd Casten Almqvist har hänvisat alla frågor om arbetsmiljön på TV4 vidare.

LÄS MER: Martin Timell bryter tystnaden – och erkänner 

Så agerade TV4 på larmen om Timell

Nu kan Expressen berätta hur TV4 valt att agera på larm om Timells beteende.

Frida Olsson, som var exekutiv producent för just ”Äntligen hemma”, gjorde i början av 2016 en utredning på eget bevåg, efter uppgifter om den negativa kulturen på "Äntligen hemma"-redaktionen. Olsson kom då i kontakt med en medarbetare som uppgav att hon behandlats extremt kränkande av Martin Timell.

När Frida Olsson tog upp frågan med sina chefer på TV4, som hon inte själv vill benämna med namn, ska hon ha fått en tillsägelse.

Åsa Sjöberg är ett av TV4:s och svenska tv-branschens tyngsta namn. Hon inledde sin karriär på kanalen 1999, och kom då från produktionsbolaget Strix Television. Anna Rastner är i rollen som programchef en av de högsta innehållscheferna på TV4.

Anna Rastner.

Båda ska ha meddelat Olsson att hon inte fick kontakta Timell om händelsen.

– Jag har fått till svar både att vi inte kan göra någonting och att Martin har fått tillsägelse om det här”, som det hette. Och jag blev också tillsagd att jag inte fick prata med honom om det här, utan att det var det andra som skötte.

Enligt henne valde TV4 att inte göra någonting. Frida Olsson berättar att kanalen motiverade det med att det "inte fanns någon polisanmälan".

– Men jag sa att vi kan ju absolut göra någonting och vi bär ansvar för att utsätta fler kvinnor för risk så länge han sitter kvar på sin position. Och vi bär också ansvar för att ge honom den maktposition som han har och vi bär ansvar för att det här beteende normaliseras hos honom när vi tillåter det att fortgå.

Olsson ska då ha vädjat till TV4 att prata med den drabbade kvinnan själv.

"TV4 tystade ner det"

I mars förra året ägde det mötet rum. Den kvinnliga medarbetaren som hade jobbat på "Äntligen hemma" i flera år men som i dag slutat, träffade med TV4:s programchef Anna Rastner på en Joe & the juice-restaurang i Stockholm.

Det var Anna Rastner själv som kallade till mötet med henne, och under nästan två timmar redogjorde medarbetaren för Martin Timells extremt kränkande beteende. 

– Hon var tyst. Hon verkade väldigt chockad. Men jag tror att hon hade hört historien förut. Så jag tror att hon mest ville få det bekräftat. Och i slutet av vårt samtal så sa jag också till henne: ”Nu har du hört allt det här. Nu är det upp till dig vad du gör med den här informationen”, säger kvinnan, som vill vara anonym, om Anna Rastners reaktion.

Den kvinnliga medarbetaren berättar att Anna Rastner förklarade under mötet att hon skulle ta informationen om Martin Timell vidare. Men den drabbade medarbetaren skedde ingenting. Då valde kvinnan att höra av sig till Rastner igen.

– Jag sms:ade henne och frågade hur det går med allting?

Svaret kom först tio dagar senare.

I ett sms till den kvinnliga medarbetaren, som Expressen tagit del av, skrev Anna Rastner:

"'Ledsen för sent svar. Jag tycker det går bra. Det finns en plan framåt som jag tror kommer bidra till positiva förändringar för ÄH. (Äntligen hemma, reds anm)'", skrev Rastner i sms:et.

Den kvinnliga anställda hörde dock ingenting mer efter sms:et.

– Ingenting. Det är ganska kränkande när man har öppnat sig och berättat så mycket.

Hon fortsätter:

– Jag hade ändå berättat hela historien för henne, men TV4 tystade ner det. Hon gjorde ingenting åt det.

Anna Rastner svarar i ett mejl att TV4 har agerat på kritiken – för två år sedan, alltså 2015.  

"Vi agerade för två år sedan när vi fick konkret information om arbetsförhållandena på redaktionen. Det gjordes en utredning, som resulterade i flera förändringar och åtgärder för att förbättra de brister som fanns, främst vad gäller kultur och ledarskap."

LÄS MER: Ville byta ut Timell – men TV4 vägrade

Vittnade om maktmissbruk

Men mötet där Rastner ska ha lovat att agera skedde i mars 2016 – alltså  senare.

Den kvinnliga medarbetaren säger att innehållsdirektören Åsa Sjöberg känt till Martin Timells beteende i flera år.

– Åsa Sjöberg har vetat allt det här. Jag har inte pratat med henne personligen, men Åsa Sjöberg har alltid skyddat honom.

Åsa Sjöberg. Foto: JULIA DANSARIE

Åsa Sjöberg svarar i ett mejl, och hänvisar också hon till utredningen som inleddes 2015.

"Vi vidtog flera åtgärder i samband med uppgifterna för två år sedan, med anledning av uppgifter från personer på produktionsbolaget. Åtgärderna berörde bland annat ledarskapet och kulturen på redaktionen och vi upplever att det har lett till stora förbättringar", skriver Sjöberg

Redan år 2015 riktades öppen kritik mot Martin Timell, och TV4 startade då en utredning om arbetsmiljön på "Äntligen hemma".

En av de personerna som den gången riktade starkast kritik mot Martin Timell var Lulu Carter. Hon vittnade då om maktmissbruk mot kollegerna med lägre rang, och berättade att det fanns en sexistisk och rasistisk mobbningsjargong på arbetsplatsen.

Flera personer vittnar nu om tystnadskulturen på TV4.

I dag säger Lulu Carter att alla inom TV4:s ledning kände till Martin Timells agerande. Också kanalchefen Fredrik Arefalk.

– Hans beteende visste alla om, hela ledningen. Åsa Sjöberg som tidigare var nöjeschef, och Fredrik Arefalk visste precis. Producenten Daniel Röös som var Martins vapendragare, han visste också.

LÄS MER: Timell kränkte kvinnlig assistent i badtunna – nu tas han ur tjänst 

"Känner stor sympati för alla som nu träder fram och berättar"

Tobias Hallberg Argentyr, som jobbade som inslagsredaktör på "Äntligen hemma" fram till 2008 bekräftar tystnadskulturen på TV4 och produktionsbolaget Meter.

– Det känns som att de i ledningen och producenterna visste men inte gjorde något. Jag är ju producent nu, skulle jag höra något sådant här skulle jag reda ut det. Om ledningen har känt till det här, vilket alla säger att de gjorde, så blir det ju ledningen på Meter och också TV4, och ingen gör något. Om det hade gjorts något så hade jag ju blivit som ett vittne då, och mitt minne hade varit färskare, jag hade kunnat redogöra mera. Men med tiden som har gått så blir det han som har tjänat på det, säger han.

Expressen har sökt Björn Persson, vd för Meter Televsion – bolaget som producerar ”Äntligen hemma”, utan resultat. Anna Rydin var vd under perioden när en incident som Martin Timell anklagades för inträffade. Anna Rydin säger:

– Jag känner stor sympati för alla som nu träder fram och berättar om de sexuella trakasserier de utsatts för. Det är många år sen jag jobbade på Meter. Jag känner till, och var med och hanterade en händelse under min tid som vd där. Den händelsen inträffade för 9 år sedan och utreddes som ett personalärende och i samråd med alla inblandade. 

– Det är länge sen och jag minns inte alla turer. Om någon i den processen upplevt sig felaktigt behandlad eller känt underliggande press eller annat så är det ytterst beklagligt och förfärligt.

Expressen har sökt TV4:s vd Casten Almqvist. Han hänvisar vidare till Anna Rastner.

LÄS MER: Anklagelserna mot TV4-stjärnan Martin Timell

 

Alla artiklar om TV4-krisen

Anklagelserna mot TV4-stjärnan Martin Timell  

TV4 kände till anklagelserna – Timell fick ändå vara kvar  

Timell kränkte kvinnlig assistent i badtunna – nu tas han ur tjänst  

Sponsorflykt hotar "Äntligen hemma"  

Anställd: Martin Timells beteende finns på band 

Timells utbrott i den interna filmen  

Ministerns kritik mot TV4:s chefer  

Ville byta ut Timell – men TV4 vägrade 

Martin Timell bryter tystnaden – och erkänner