Programledaren Martin Timell kunde i många år göra sexistiska, rasistiska och homofoba utfall medan han skyddades av sina chefer. Foto: TV4Programledaren Martin Timell kunde i många år göra sexistiska, rasistiska och homofoba utfall medan han skyddades av sina chefer. Foto: TV4
Programledaren Martin Timell kunde i många år göra sexistiska, rasistiska och homofoba utfall medan han skyddades av sina chefer. Foto: TV4
Timell-avslöjandet kom efter Harvey Weinstein-skandalen, där bland andra Angelina Jolie berättat om övergrepp. Foto: EVERETT COLLECTION / IBLTimell-avslöjandet kom efter Harvey Weinstein-skandalen, där bland andra Angelina Jolie berättat om övergrepp. Foto: EVERETT COLLECTION / IBL
Timell-avslöjandet kom efter Harvey Weinstein-skandalen, där bland andra Angelina Jolie berättat om övergrepp. Foto: EVERETT COLLECTION / IBL

Kvinnornas sexlarm fällde Martin Timell

Publicerad

Efter åratal av sexuella trakasserier och manlig tystnadskultur slår kvinnorna på "Äntligen hemma" och TV4 larm. 

Programledaren Martin Timell kunde i många år göra sexistiska, rasistiska och homofoba utfall medan han skyddades av sina chefer.

Nu ägnar sig TV4-ledningen åt desperat krishantering efter anklagelser om att ha mörkat kritiken mot idolens agerande.

"Vi har blundat för problem vi borde agerat på långt tidigare", skriver TV4:s vd Casten Almqvist i ett öppet brev till medarbetarna.

TV4 skakas i sina grundvalar sedan kvinnliga medarbetare gått ut offentligt och avslöjat den populäre programledaren Martin Timells ”sexism, rasism och homofobi”.

Det är den internationella kampanjen ”Me Too” (jag också) som får kvinnor att berätta öppet om övergrepp de utsatts för – som på TV4 där de nu revolterar mot den mångåriga tystnadskulturen.

TV4:s vd Casten Almqvist.Foto: JULIA DANSARIE

Chefer anklagas för att ha mörkat

Samtidigt anklagas kanalens chefer för att i många år ha mörkat Timells sexuella trakasserier och ofredanden. Detta för att de är vänner till Timell – och för att hans program ”Äntligen hemma” är en guldgruva för kanalen.

Det är många led av chefer som vet precis hur Martin beter sig

En tidigare assistent har också berättat om ett övergrepp i en badtunna på en personalfest.

– Det är många led av chefer som vet precis hur Martin beter sig, och låter honom komma undan med det för att han är så viktig för "Äntligen hemma":s varumärke, säger Frida Olsson, tidigare exekutiv producent för programmet.

Hon berättar att hon flera gånger hört Timell kalla kvinnliga kolleger och chefer för ”hora” och ”fitta”.

Inredaren och ”Äntligen hemma”-kollegan Lulu Carter berättar att Martin Timell redan 2007 skickade sexfilmer till henne. Foto: TV4

Sände sexfilmer 2007

Inredaren och ”Äntligen hemma”-kollegan Lulu Carter berättar att Timell redan 2007 skickade sexfilmer till henne. Hon säger att hon erbjöd TV4:s innehållsdirektör Åsa Sjöberg att ta del av filmerna, något som inte ledde till åtgärder från kanalledningens sida.

Även 2015 riktar Lulu Carter skarp kritik mot Timell för ”mobbning, trakasserier, sexism … som gör att människor känner sig utsatta och ledsna på en arbetsplats”. Kritiken uppmärksammas i medierna, TV4 kallar till krismöte och tillsätter en utredning. Men Timell får fortsätta som programledare och TV4-ledningen anklagas nu för att ha nonchalerat problemet den gången.

Jag önskar verkligen att man hade agerat då allting uppdagades

– Jag önskar verkligen att man hade agerat då allting uppdagades. Då hade man besparats många trauman hos alla inblandade parter. Jag tycker att man ska gå till botten med det här, säger Anna Brolin, programledare på TV4.

– Det ljusa är att vi tillsammans håller på att spräcka en tystnadskultur, den skam som har legat på fel sida. Man försöker rensa i hela tystnadskulturen. Det här problemet finns tyvärr överallt, säger hon.

”Jag tycker att man ska gå till botten med det här”, säger Anna Brolin, programledare på TV4.Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

"Saktfärdighet och flathet"

Lennart Ekdal arbetade på TV4 från starten 1990 till 2013. Han har bland annat lett ”Fuskbyggarna” tillsammans med Martin Timell. Numera är han en av programledarna för Expressen TV:s Brottscentralen.

Han anser att TV4:s ledning inte agerat på anklagelserna mot Martin Timell i tid. Detta på grund av deras vänskap med Timell och på grund av hans ekonomiska betydelse för kanalen.

– Det finns två huvudskäl till den här saktfärdigheten och flatheten från ledningshåll. Det ena är att Martin har varit kommersiellt viktig för kanalen, säger Lennart Ekdal.

Martin har varit kommersiellt viktig för kanalen

– Det andra är att han efter väldigt många år har utvecklat vänskapsrelationer med cheferna. Det är bland annat det som gör det svårt att agera i tid. Man hoppas in i det längsta att ett missförhållande ska ta slut eller att det ska lösa sig självt på något vis.  

– Det är de två huvudskälen. Men jag tycker att vd Casten Almqvist, om än sent, nu agerar kraftfullt, säger han.

Kritiken mot TV4-cheferna riktar främst in sig på två tillfällen då de skulle ha kunnat ingripa mot Martin Timell, men lät honom fortsätta.

Martin Timell och Lennart Ekdal.Foto: MIKAEL SJÖBERG

Kunde ha ingripit tidigare

Dels efter incidenten 2007 med sexfilmerna som han sände till Lulu Carter och som hon erbjöd innehållsdirektören Åsa Sjöberg att ta dela av. Sjöberg har inte kommenterat den uppgiften.

Dels 2015 efter Lulu Carters uppmärksammade kritik av mobbningen och sexismen under produktionen av Timells program. TV4 tillsatte då en utredning, som uppenbarligen inte ledde till något resultat men som ledningen ofta refererar till.

"Åtgärderna berörde bland annat ledarskapet och kulturen på redaktionen och vi upplever att det har lett till stora förbättringar", skriver hon i ett mejl till Expressen.

Vi upplever att det har lett till stora förbättringar

I samband med utredningen 2015 fick Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4, kännedom om att Martin Timell hade begått ett övergrepp mot en kvinnlig kollega i en badtunna på en personalfest 2008 på Timells lantställe. Arefalk säger att han ångrar att man inte redan då agerade mot Timell som man gör nu, alltså tar honom ur tjänst och stoppar hans program.

TV4:s innehållsdirektör Åsa Sjöberg.Foto: Julia Dansarie

"Tillfälle till självrannsakan"

– Det finns tillfälle för självrannsakan hos alla inblandade, säger Fredrik Arefalk till Aftonbladet. 

– Vi och jag har känt till delar av Martins beteende, det är korrekt. Det har inte varit en hemlighet. Det här har skett under en lång tidsperiod och dykt upp med olika mellanrum, säger han.

TV4-stjärnan ska ha vidrört kvinnan i badtunnan på ett kränkande vis.

– Jag blev så chockad att det tog några sekunder där jag satt kvar så, och sen försökte jag slita mig loss, berättar kvinnan som vill vara anonym.

Efter övergreppet säger kvinnan att hon erbjöds löneförhöjning av produktionsbolaget Meter för att hålla tyst, något som bolagets tidigare vd Anna Rydin förnekar. Kvinnan säger till Expressen att hon först åtta år senare, våren 2016, får möjlighet att ta upp frågan med TV4. Då träffar hon Anna Rastner, programchef på TV4, på Joe & The Juice i Stockholm.

Han greppade tag om min rumpa

Kvinnan säger att hon berättade vad som hänt och att TV4-chefen verkade ha ”hört historien förut”. Enligt kvinnan lovade Rastner att agera, men mötet ledde inte till några vidare åtgärder. Detta trots att kanalen redan i slutet av 2015 inlett en utredning efter Expressens granskning av arbetsmiljön på "Äntligen hemma"-redaktionen.

Resumés mediereporter Leif Holmkvist fick tips om händelsen på Timells lantställe redan 2008. Holmkvist berättar i en krönika om hur han följde upp tipset – och fick uppgifterna bekräftade från flera festdeltagare. Men ingen ville berätta öppet i branschtidningen om vad som hänt. 

Leif Holmkvist sökte Meters dåvarande vd Anna Rydin – som förnekade kännedom om händelsen. Resumé publicerade aldrig uppgifterna och Holmkvist analyserar beslutet i sin krönika: 

”Vi kunde nog publicera på anonyma men samstämmiga vittnesuppgifter, men valde att avstå innan vi kastade anklagelserna vidare på Martin Timell. Brottsoffret var ungt, i beroendeställning och skulle med all säkerhet kunna identifieras i den trängre branschkretsen”

Timell har också tafsat på Paula Fenjima Manrique som var "väsktjej" i "Deal or no deal". Hon är i dag tv-spelsexpert på "Nyhetsmorgon". 

"Programledare var Timell. Han greppade tag om min rumpa när vi stod bredvid varandra under frukosten i green room. Hela 3 ggr gjorde han det under två helger tills jag slutade käka frukost där helt och hållet", skriver hon på Instagram.

https://www.instagram.com/p/BaXHIBpn46C/?taken-by=fenjima

Personer som arbetat med inredningsprogrammet "Äntligen hemma" på 1990-talet har berättat för Expressen om att det redan då fanns en sexistisk kultur med opassande kommentarer. Men dessa källor väljer att vara anonyma.

Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4.Foto: Julia Dansarie

"Inte första gången"

Internt på TV4 är kritiken stor mot Timell och mot chefernas agerande.

– Det här är ju inte första gången som detta kommer upp. Det är väl två år sedan som Lulu Carter kom med sina anklagelser om att Martin Timell att han var en maktmänniska och utövade sin makt på ett jävligt obehagligt sätt, säger Bengt Magnusson, nyhetsankare på TV4.

Utövade sin makt på ett jävligt obehagligt sätt

– Då började TV4 utreda, men sett i backspegeln kan man konstatera att den utredningen inte gjordes tillräckligt grundligt. Det kan vara så att man blundat med tanke på vem han är, säger han.

Redan för två år sedan krävde produktionsbolaget Meter ha krävt att få Martin Timell utbytt, men TV4 vägrade, enligt uppgifter till Dagens Nyheter.

Anna Rastner, programchef på TV4.

Började i Hollywood

Det hände i Hollywood, men stannade inte i Hollywood. Den internationella kampanjen i vilken kvinnor under parollen ”Me Too” vittnar om sexuella trakasserier och övergrepp har blivit en väckarklocka för nöjes- och medieindustrin över hela världen, inte minst i Sverige.

Det här var veckan som skakade TV4 – och Sveriges största reklamfinansierade tv-kanal tycks ännu vara långt ifrån ute ur sin djupa kris. Detta sedan Martin Timell, kanalens trotjänare och en av landets mest folkkära programledare, störtats från sin hemsnickrade piedestal.

Först och främst handlar det om ett krisande varumärke. För en kanal som står för bred familjeunderhållning är det en katastrof när dess främsta ansikte utåt förknippas med sextrakasserier, rasism och homofobi.

Programledaren Lasse Kronér på SVT har polisanmälts av en tidigare praktikant. Foto: LENNART REHNMAN / GT/EXPRESSEN

Minister kritiserar

Också ekonomiskt är det en svår smäll för TV4. Kanalen har tvingats skrota Martin Timells populära program ”Äntligen hemma”, som förra året drog in upp till 40 miljoner kronor i reklampengar. Plus sponsorintäkter.

TV4 är inte det enda svenska medieföretag vars medarbetare anklagats för övergrepp de senaste dagarna i samband med #MeToo-kampanjen. En högt uppsatt chef på SVT har sagt upp sig sedan han först blivit avstängd och företaget sedan meddelat att man ska polisanmäla honom. Programledaren Lasse Kronér på SVT har polisanmälts av en tidigare praktikant. 

Ett par anställda på Aftonbladet anklagas i sociala medier för våldtäkt, en av dem har tagit ”time-out”. Och Dagens Nyheter meddelar att man ”pausar” samarbetet med en frilansare på grund av beskyllningar riktade mot honom. Dessa ska dock inte handla om sexuella trakasserier.

Filmmogulen Harvey Weinstein.Foto: AP TT NYHETSBYRÅN

Avslöjanden om Weinstein

Det hela börjar den 15 oktober med en stort uppslagen artikel i New York Times. Flera kända skådespelerskor berättar att de utsatts för sexuella övergrepp av filmproducenten Harvey Weinstein, en av Hollywoods mäktigaste och mest framgångsrika personer. Magasinet New Yorker följer upp med flera avslöjanden – och det visar sig ha varit en offentlig hemlighet i filmbranschen i decennier att Weinstein regelbundet förgriper sig på kvinnor.

Sammanlagt framträder ett 30-tal kvinnor och vittnar om hans övergrepp. Bland dem stjärnor som Ashley Judd, Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie och Rose McGowan. 

Filmstudion som han grundat tillsammans med sin bror och bär deras namn krishanterar genast och ger Weinstein sparken från vd-posten. Men det är oklart om det räcker för att rädda bolaget. Många samarbetspartners avbryter relationerna, kontrakt sägs upp – och amerikanska bedömare tvivlar på att The Weinstein Company kan överleva krisen. Något som understryker att en fläck på varumärket snabbt kan få svåra ekonomiska konsekvenser för ett företag, vilket TV4-ledningen lär vara medveten om.

Alyssa Milano.Foto: MEDIAPUNCH/REX/SHUTTERSTOCK

Internationell kampanj

I svallvågorna efter avslöjandena om Harvey Weinstein berättar allt fler kvinnor om våldtäkter, tafsande och trakasserier. Det växer till en internationell kampanj när den amerikanska skådespelaren Alyssa Milano den 15 oktober uppmanar kvinnor att vittna i sociala medier om vad de utsatts för. Och nu har 100 000-tals kvinnor med världsstjärnor som Lady Gaga och Evan Rachel Wood i spetsen berättat om sina erfarenheter.

Timell = TV4’s egen Harvey Weinstein

Kampanjen når Sverige där nöjesprofiler som Carola, Jessica Almenäs och Molly Sandén vittnar.

Men redan två dagar innan ”MeToo” dras i gång går Lulu Carter, inredningsexpert som i många år arbetat tillsammans med Martin Timell till hård attack mot programledaren. Hon lägger den 13 oktober ut bilder på Timell och Weinstein på Instagram och skriver: ”Timell = TV4’s egen Harvey Weinstein”.

https://www.instagram.com/p/BaMdfsMBcuG/?taken-by=lulucartersweden

Hon klargör senare att hon inte anklagar Martin Timell för våldtäkt.

"Däremot har han genom sex använt sig av maktmissbruk och många kvinnor har blivit sexuellt trakasserade och däri låg parallellen jag drog”, skriver Lulu Carter.

Efter Lulu Carters inlägg på Instagram är bollen i rullning. Det kommer allt fler avslöjanden om Martin Timell, som hängs ut med namn i sociala medier. Samtidigt har ”Äntligen hemma” säsongspremiär på tisdagen och ses av 374 000 tittare.

Efter Lulu Carters inlägg på Instagram är bollen i rullning. Foto: SIGGE KLEMETZ / STELLA

Timellskandalen växer

Timellaffären växer och på torsdagen publicerar Expressen hans namn i samband med en rad intervjuer med tidigare medarbetare till Timell. Bland dem Frida Olsson, tidigare exekutiv producent för programmet, som berättar att hon flera gånger hört Timell kalla kvinnliga kolleger och chefer för ”hora” och ”fitta”. En annan kvinnlig medarbetare vittnar om att Timell tafsat på henne. Andra berättar om hans ”rasistiska, sexistiska och homofoba skämt”.

TV4-ledningen svarar inte på frågor. Samtidigt kommer uppgifter om att TV4-cheferna sitter i krismöten för att diskutera hur de ska hantera den uppkomna situationen.

Rasistiska, sexistiska och homofoba skämt

På torsdagen kan Expressen publicera nya komprometterande uppgifter om Timell. En av hans kvinnliga medarbetare berättar att han tagit på henne på ett kränkande sätt i en badtunna på en personalfest. Hon säger sig sedan ha fått löneförhöjning av produktionsbolaget Meter för att hålla tyst om händelsen.

”Jag tycker det är dåligt ledarskap”, säger jämställdhetsminister Åsa Regnér om TV4:s ledning.Foto: LISA MATTISSON

Trycket ökar på TV4

Efter uppgifterna om övergreppet i badtunnan ökar trycket på TV4:s ledning för att den inte åtgärdat problemen. 

Krisen slår mot TV4:s chefer: vd Casten Almqvist, kanalchef Fredrik Arefalk, innehållsdirektören Åsa Sjöberg och programchef Anna Rastner. De anklagas för att i många år ha ignorerat samstämmiga vittnesmål om Martin Timells agerande, för att ha mörklagt uppgifterna och för att ha försökt köpa drabbade kvinnors tystnad. 

Till och med från regeringen riktas skarp kritik mot kanalens ledning.

– Jag tycker det är dåligt ledarskap, dåligt chefskap… När en händelse sker och man får kunskap som arbetsgivare ska man ta tag i det då. Saker försvinner inte för att tiden går, utan blir faktiskt värre, säger jämställdhetsminister Åsa Regnér till TV4:s Nyheterna. 

Jag tycker det är dåligt ledarskap, dåligt chefskap

Till slut går det inte längre att skydda Timell och guldklimpen ”Äntligen hemma”. TV4 skickar ut ett pressmeddelande och förklarar att programledaren har tagits ur tjänst. Hans program försvinner från tablån och TV4:s webb. Och Martin Timell plockas bort som en av kanalens profiler på hemsidan.

Nu är skandalen med den populäre tv-profilen i högsta grad offentlig. Han är officiellt avlägsnad från den kanal han tjänat i 30 år. I det läget väljer han på fredagen att bryta sin veckolånga tystnad och ”tala ut” i Expressen. Han erkänner sitt tafsande, säger att han ska ringa runt och be människor om ursäkt samt att han ska söka hjälp för sitt beteende.

”Jag har inte haft några onda avsikter men jag har skött det jävligt klantigt”, säger Martin Timell.Foto: AUGUST JERNER

"Inte fattat att jag gjort folk jävligt illa"

– Jag har inte fattat att jag har gjort folk jävligt illa. Jag har inte fattat att mitt beteende har varit grovt föråldrat, säger Martin Timell till Expressen.

– Jag är chockad över att jag har gjort så mycket fel. Jag har alltid gått in för att roa, dra skämt som ibland har gått över gränsen, och jag har inte fattat att det har gjort folk illa. Det blev en chock för mig.

– Jag har inte haft några onda avsikter men jag har skött det jävligt klantigt. I bland har det varit plumpt, men så gör väl andra också. Men jag får tala för mig. Jag har inte fattat att det var så här jävla illa, säger han.

Jag har alltid trott att det har varit fritt fram

Timell analyserar sitt beteende och säger att han bara har velat "underhålla".

– Jag har alltid trott att det har varit fritt fram. Jag har varit den som vill skapa god stämning och underhålla, livrädd för att folk ska tycka att man är en sur jävel. Jag fattar det nu, jag har haft något slags krav på mig att synas mest, säger han.

Timell säger att han ska gå i terapi för att förändra sitt beteende – och berättar att han talade med sina chefer om problemen för två år sedan.

Han förklarar att han vill jobba kvar på TV4 och inte har några planer på att sluta. Men att "det får TV4 bestämma". Han säger också att det vore "naivt" att tro att han kan komma tillbaka som folkkär profil.

– Men det är klart att jag vill jobba, att jag vill revanschera mig och vara i ett sammanhang, säger Martin Timell.

Programledaren Caroline Giertz berättar att Timell blottade sig för henne på en branschfest.Foto: MIA CARLSSON/TV4

Fortsatta samtal

Han säger att han för fortsatta samtal med TV4 om sin framtid där.

I sitt företag Timelleri AB nådde han under 2016 en balanserad vinst på 3 128 062 kronor.

Också efter Timells intervju kommer nya avslöjanden om att det inte bara rört sig om “skämt”. Programledaren Caroline Giertz berättar att Timell blottade sig för henne på en branschfest.

– Jag hinner inte ens svara, förrän han har knäppt upp sina prydliga byxor och släppt ut den… Det är en väldigt märklig situation, för det är folk runtomkring, men de kan inte se just det, säger hon.

Det är en väldigt märklig situation

Också Anders Öfvergård, "Arga snickaren" som samarbetat med Martin Timell i senaste säsongen av "Fuskbyggarna" i TV4 reagerar starkt på avslöjandena om sin kollega.

"Det jag har läst och hört de senaste dagarna gör mig bestört. Som jag tidigare sagt tar jag starkt avstånd från sexism, rasism, homofobi och trakasserier ... Av den anledningen kan jag givetvis inte heller arbeta med någon som trakasserar eller använder den här typen av jargong", skriver han i ett sms till Expressen.

Anders Öfvergård, "Arga snickaren" som samarbetat med Martin Timell i senaste säsongen av "Fuskbyggarna" i TV4, reagerar starkt på avslöjandena om sin kollega.Foto: Olle Sporrong

TV4-chefen bryter tystnaden

Vid det här laget har också TV4:s vd Casten Almqvist insett att det inte går att tiga längre. I ett öppet brev till medarbetarna är han starkt självkritisk och ger sig själv och ansvariga chefer ”underbetyg”. Han meddelar att en oberoende utredning ska tillsättas.

”Vi kan redan nu konstatera att vi som beställare inte varit tillräckligt närvarande och till och med blundat för problem vi borde agerat på långt tidigare. Detta är ett underbetyg till oss som organisation, till ansvariga chefer och den kultur som jag själv är ytterst ansvarig för”, skriver Casten Almqvist.

Blundat för problem vi borde agerat på långt tidigare

”Det globala uppropet #metoo har dessvärre visat sig vara både nödvändigt och inte en dag för tidigt. Tyvärr har vårt eget misslyckande bidragit till att debatten i Sverige kantrat och i många stycken kommit att handla om namngivningen av två medieprofiler snarare än den stora frågan om hur vi män behandlar våra kvinnliga medmänniskor”, skriver han.

https://twitter.com/Nyheterna/status/921425834430418944

Program i sex punkter

TV4-chefen redogör för ett åtgärdsprogram i sex punkter: Extern och oberoende utredning; medarbetarundersökning om trakasserier och diskriminering; ny policy med tydligare krav på sunda arbetsförhållanden och fler kontroller; bjuda in andra tv-hus som SVT, MTG och Discovery för att diskutera trakasserier och diskriminering; ta bort Martin Timells program från tablån och webben; kalla till personalmöte på måndag.

Almqvist säger också till TV4:s Nyheterna att det finns ”ingenting som pekar på” att Martin Timell någonsin ska göra tv för TV4 igen. Timell, 59, har tre år kvar på sitt kontrakt.

Det återstår att se om kanalens senkomna krishantering ska ge resultat. Sponsorer hoppar av, medarbetare kräver en grundlig utredning.

Måndagens personalmöte har alla utsikter att bli stormigt.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Annons:
Till Expressens startsida

Mest läst i dag