Komikern Martin Soneby jagas. Soneby är en av de som medverkar i de inslag som nu anklagas för att vara fejkade. Foto: Kanal 5
Komikern Martin Soneby jagas. Soneby är en av de som medverkar i de inslag som nu anklagas för att vara fejkade.  Foto: Kanal 5

"Ballar av stål" anklagas för fejkade inslag

Publicerad
Uppdaterad
Flera inslag i Kanal 5:s "Ballar av stål" har fejkats.
Två inslag där komikern Martin Soneby hetsar fotbollssupportrar på en bar var riggade.
En av supportrarna var i själva verket programmets inslagsproducent.
Det är åtminstone två inslag där komikern Martin Soneby hetsar fotbollssupportrar på en bar i Stockholm var riggade och en av de drabbade supportrarna var i själva verket programmets inslagsproducent Richard Slätt. Det avslöjar P 1-programmet "Medierna".
Personal på de två barerna, en i Solna och en i Stockholm, bekräftar för programmet att de inblandade kände varandra.
– Det kom hit ett par grabbar, beställde ett par öl och kom överens hur de skulle göra, säger en anställd på puben Dick Turpin i Solna.
– Sedan filmade de två tre gånger tills det blev bra.
På en direkt fråga från "Mediernas" reporter dementerar Kanal 5:s presschef Dan Panas anklagelsen om fejk i programmet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag