Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

TV-kvinnornas raseri mot H&M-katalogen

Susanne Sjögren, Lena Sundström och Anna Brolin.

Programledaren Suzanne Sjögren kallar H&M:s plus size-bilder ”ett skämt”.

Hon hade själv samma storlek – när hon var höggravid.

– Att det ska benämnas som ”plus size” ger en helt vriden bild till alla de unga som handlar på H&M.

H&M:s nya katalog har väckt starka reaktioner sedan den kom ut förra veckan.

Irritationen gäller bilder på en modell som klädjätten väljer att kalla ”plus size”.

TV4-profilen Anna Brolin är en av alla som upprörts.

– Som jag ser det speglar det inte alls plus size. Det är en märklig syn, som inte kan vara till godo för unga tjejers självkänsla, säger programledaren Anna Brolin.

"Är förbannat tråkigt"

Hennes kollega Susanne Sjögren instämmer i kritiken.

– Det är förbannat tråkigt. Jag trodde vi nånstans hade kommit längre i den där debatten, men det har vi tydligen inte. Det är skittrist, säger Suzanne Sjögren, som nyligen blev mamma för andra gången.

Hon kan inte fatta att modellen på bilden – enligt H&M – har måtten 44 upptill och 46 nedtill.

– 44 kunde jag ha upptill när jag var höggravid. Jag tycker att hon ser ut som en 40:a I mina ögon ser hon ut som en 40:a. Någon 44 och 46, det är hon absolut inte. Absolut inte, säger Suzanne Sjögren.

"Är inte särsklit kurvig"

– Hon är inte särskilt kurvig. Hon ser ut så som jag skulle vilja se ut när jag har gått ner några kilo. Det är möjligt att de har retuscherat bilderna, säger hon.

Författaren Lena Sundström, som tidigare var programledare för "Kalla Fakta" i TV 4, reagerade också på katalogen under söndagen:

"Först tänker jag att jag måste ha missuppfattat begreppet "plus size". Vad är detta HM?" skriver hon på Twitter.

"Har storlek 44"

H&M:s presschef Håcan Andersson förnekar att bilden retuscherats.

– Den här modellen använder vi för att visa att plagg ur den här ”plus size”-kollektionen och den här modellen själv har storlek 44 upptill och 46 nedtill, säger han.

Varför väljer ni inte en normalbyggd kvinna så att det blir synligt att det är den storleken det handlar om?

– Det är så klart en avvägning vi gör inför varje kampanj, vilka modellval vi gör för de olika kampanjerna och de olika kollektionerna vi visar. Nu har vi valt att använda den här modellen den här gången

"Vi får titta framåt"

– Men det är så klart så att vi får titta på framåt om det är så att vi också ska använda oss av andra modeller. Hur vi ska visa den här kollektionen är så klart saker vi får diskutera internt.

Suzanne Sjögren anser att klädföretaget har ett moraliskt ansvar.

– Som svensk, med svenskt bolag, hoppas man ju att de ska tänka sig för när det gäller den biten och vilka modeller som de sätter på sina affischer, och vad de gör reklam för. De har ett ansvar att ge en korrekt bild av verkligheten.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.