Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

TV-kändisen stämmer flygbolag efter försening

Tv-profilen Adam Alsing stämmer Norwegian efter att han nekats ersättning för en försening.Foto: MIKAEL SJÖBERG
Flygbolaget NorwegianFoto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN

Programledaren Adam Alsing stämmer flygbolaget Norwegian.

Efter att ha blivit nekad ersättning för en försening, tar han nu fallet till domstol.

– Det som gör mig sur är att stora företag bara skiter i sina skyldigheter bara för att de vet att folk inte har tid, ork eller råd att driva en process, säger han.

Tv-profilen Adam Alsing, 48, tänkte för ett år sedan ta med sonen Kasper, 24, på en resa till New York. Adam Alsing ville provflyga bolagets nya flygplanstyp Dreamliner, som utlovats på rutten. 

Men väl på flygplatsen visade det sig vara en helt annan flygplanstyp, och bolaget var heller inte Norwegian, utan ett annat bolag.

– Det var ett flygplan från tidigt 1980-tal, från ett tredjepartsbolag som de gör affärer med när deras egna plan inte fungerar, förklarar han.

– Det var oerhört dåligt allting, det var som att sitta i en ihoptejpad fåtölj, säger han.

Men den besvikelsen kunde han leva med. De kom fram till New York, bara en aning försenade.

 

LÄS MER: Roger Nordin ersätter Adam Alsing i radion

 

Men på hemresan var det värre. Enligt Adam Alsing blev de mer än sex timmar försenade, och dessutom kom bagaget bort och levererades först några dagar senare.

Men med stöd av EU-regler krävde de då ersättning för förseningen, drygt 5700 kronor per person.

Men enligt Adam Alsing nekade Norwegian dem detta.

Det har nu fått honom att ta hjälp av jurister som mot att de arbetar gratis i stället får del av en eventuell ersättning från den förlorande parten.

Adam Alsing: "Trist"

I tisdags kom en stämningsansökan in mot bolaget till Attunda tingsrätt i Sollentuna.

– Det är så jävla trist när det finns tydliga regler för var flygbolagen är skyldiga resenärer när de har den här typen av förseningar, och de väljer att bara skita i det eftersom de vet att folk inte har tid, råd och ork att driva det, förklarar han.

Sonen Kasper Alsing håller med.

– Det är dåligt av Norwegian att vägra betala enligt sjukt tydliga regler, säger Kasper Alsing.

 

LÄS MER: Adam Alsing leder "Arga snickaren" 

 

Men på Norwegian försvarar man sig. Man vill inte kommentera det enskilda fallet utan att få exakta detaljer om den aktuella flygningen, men gör ändå ett generellt uttalande.

"Vi förstår mycket väl att det är frustrerande när ens flyg är försenat, men man har inte automatiskt rätt till ersättning för förseningar. Om förseningen beror på omständigheter som definieras som utanför flygbolagets kontroll, kan man inte göra anspråk på ersättning enligt EU:s definition", skriver Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikationschef på Norwegian, i ett mejl.

Ida Wargs och Alexander Pärleros miljonimperium

Så mycket pengar drar entreprenörerna in

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.