Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Tusen år till julafton" i SVT slår tittarrekord

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Den både hyllade och kritiserade serien nådde ett högre genomsnittligt tittande per avsnitt än den förra rekordinnehavaren "Barna Hedenhös uppfinner julen" som sändes julen 2013.
Foto: Christine Olsson
Foto: Thelma/Louise Svt

Här är tittarrekordet för årets julkalender i SVT.

"Tusen år till julafton" hade i genomsnitt 2 375 000 tittare.

Årets julkalender i SVT, "Tusen år till julafton", har slagit tittarrekord. Den både hyllade och kritiserade serien nådde ett högre genomsnittligt tittande per avsnitt än den förra rekordinnehavaren "Barna Hedenhös uppfinner julen" som sändes julen 2013.

Årets julkalender är den mest sedda sedan nuvarande mätmetod infördes 1993, uppger SVT.

2013 hade "Barna Hedenhös uppfinner julen" i genomsnitt 2 270 000 tittare per avsnitt, medan julkalendern år 2014, "Piratskattens hemlighet", i genomsnitt hade 1 945 000 tittare per avsnitt. I statistiken räknas samtliga SVT-kanalers alla sändningar under ett dygn.


LÄS MER: Föräldrarnas ilska mot julkalendern i SVT


Årets upplaga av julkalendern, en barninriktad version av SVT-programmet "Historieätarna", där programledarna Erik Haag och Lotta Lundgren gör neddykningar genom tusen års ätande i Sverige hade i genomsnitt 2 375 000 tittare per avsnitt.

– Jag tror det beror på att vi lyckats nå den breda gruppen, både tonåringar och föräldrar. Det är ganska jämnt med Hedenhös som hade rekordet innan. Men vårt mål är inte att slå rekord, har Johanna Gårdare, programchef för Barn och Ungdom på SVT, tidigare sagt.


LÄS MER: Läckberg: "Årets julkalender är tråkig"


Trots rekordet har julkalendern "Tusen år till julafton" stött på kritik sedan starten.

– Kritiken kom framför allt mycket från början och vi testade ett nytt grepp. Det gick mot förväntningarna och det tog kanske ett tag för folk att ställa in sig, att det var något annat. Men tittarsiffrorna har hållit i sig från start, kritiken var nog i början för att det gick mot förväntningarna, har Johanna Gårdare tidigare sagt.

Dessutom var det en förälder som anmälde julkalendern till Konsumentverket efter ett avsnitt där barnen i julkalendern får dricka alkoholfri öl, och Eric Haag då ska ha beklagat sig över detta och sagt "ölet är tyvärr alkoholfritt".



Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.