Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tramset i SVT:s sändning – nu är han skyldig svenska folket en ursäkt

David Lindgren bjöd på poledance. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
David Lindgren och Fab Freddie. Foto: SVEN LINDWALL

SVT har inte bara tappat greppet om Melodifestivalen den här vintern.

De verkar knappt intresserade att vara public service längre.

Med David Lindgren vid rodret liknar programmet allt mer de kommersiella tv-produktionerna.

Allting suger.

Sveriges största och bredaste tv-underhållning borde just nu kallas för något helt annat.

Typ Sveriges deppigaste tv.

Deppig som i deprimerande undermålig, alltså. För det här håller ju inte.

Det är som att alla inblandade plötsligt tappat allt självförtroende.

Ta lördagskvällens inledande poledancenummer, med en falsettsjungande David Lindgren upp och ner i strippstången. Såvida han inte tvingades utföra tramset under pistolhot är han skyldig svenska folket en ursäkt.

Ta det där infantila inslaget där lokalbefolkningen sitter i ett bås och spånar fram det bästa med sin hembygd. Är det menat som underhållning eller ingår det i avtalet med respektive värdstad?

Ta stackars Fab Freddie, David Lindgrens glittriga sidekick, som tycks ha kastats in i strålkastarna utan coachning eller manus. Att Freddies inspel mest består av (hans eget) fnitter är tyvärr ganska talande.

 

LÄS MER: Man sitter här som Leif GW – det här håller på att spåra  

 

David Lindgren har tränat hårt på gymmet sedan förra säsongen. Pappakroppen 2.0 imponerar. Men han borde tränat lite på programledarrollen också.

Det verkar dock inte ha stått lika högt på agendan.

Det är som att SVT hellre vill vara TV4 just nu.

Programmet fylls inte bara med gamla "Idol"-deltagare och "Let’s dance"-profiler, mellanakten där det ska tolkas gamla schlagers framstår som ett "Så mycket bättre"-komplex de luxe - så här långt med enbart "Så mycket bättre"-bekanta artister.

Redaktionen verkar dessutom så avundsjuk på fyrans reklampauser att de konstruerat en egen, där Anna Book gör fejkreklam i sketchformat.

Flera tidigare säsonger har förvisso kantats av tittarkritik, svajiga manus, ifrågasatta programledare och - inte minst - monumentala hjärnsläpp till mellanakter. Men det andades fortfarande public service.

LÄS MER: David isolerad från hustrun – berättar 

 

Nu sitter tre miljoner svenskar och tittar på ett program som haft svårt att prestera rimlig musikunderhållning, och ännu svårare att kläcka bra idéer.

Melodifestivalen var ett lukrativt reklamfönster för musikdirektörer och artister redan på DDR-tiden. Sedan tävlingen blev en turné och började sälja biljetter i stor skala, kränga skivor och merchandise har kommersen blivit betydligt tydligare.

Nu har det slutligen färgat av sig rejält på innehållet.

Inramningen - som scenografin och bildproduktionen - är förvisso välbekant men också världsklass.

Men det som ryms innanför ramarna?

Kvasikommersiellt blaha.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!