Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klockan 00.12 slocknade TV4 för miljoner svenskar

Tele 2:s vd i möte med Telia under kvällen.
”Jul med Ernst” sänds på TV4. Foto: JESPER OLSSON / TV4
Denna information mötte TV4-tittarna en stund efter midnatt på onsdagen.
Klockan 00.12 hade TV4 slocknat.
Klockan 00.12 natten mot onsdagen blev det svart i rutan för många TV4-tittare. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Petra Mede är en TV4-profil. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Förhandlingarna mellan Tele 2 och TV4/Telia har strandat – och Tele 2 kom med beskedet sent på tisdagskvällen: 

TV4-kanalerna stoppas för en tredjedel av Sveriges kunder. 

Vid 00.12 blev det svart i rutan för flera hushåll efter viss fördröjning.

– Det kan dröja till klockan 01 innan det är släckt i hela landet, säger Tele 2:s kommunikationsdirektör Viktor Wallström. 

Den 2 december övergick Bonnier broadcasting, det vill säga TV4 och C More, i Telias ägo. 

Efter det varnade Anders Nilsson, vd för Tele 2, som äger Comhem och Boxer, för att TV4-kanalerna och C More kan komma och släckas ner för deras kunder, en tredjedel av Sveriges hushåll, i ett debattinlägg. 

Det efter att förhandlingar gällande avtal har strandat. Turerna har varit många och Tele 2/Comhem och Telia/TV4 har fortfarande inte kommit överens. 

Vid 20.30-tiden meddelade Tele 2 att TV4, samt C More-kanalerna, släcks vid midnatt. Det drabbar både Comhems och Boxers kunder. 

– Vi ser positivt på att vi haft en första seriös dialog med Telia om ett förnyat avtal. Det är dock ett misslyckande för alla parter att kunderna hamnar i kläm, då vi ännu inte lyckats hitta en långsiktig lösning som säkerställer TV4s tillgänglighet, och valfriheten för Sveriges tv-tittare, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen som äger Com Hem. 

Tele 2:s kommunikationsdirektör Viktor Wallström utvecklar beslutet för Expressen.

– Det är så klart jättetråkigt att vi landar där, ett misslyckade i och med att kunder och tv-tittare hamnar i kläm. Men vi ser också positivt på att Telia har engagerat sig i dialogen och vi hoppas på att kunna ha en konstruktiv dialog framåt. 

Anders Nilsson, vd Tele2, och Mathias Berg, operativ chef TV4, berättar om vad som händer.

Så kompenseras kunderna 

Klockan 00.12 släcktes TV4 i flera hushåll. Men det kunde dröja till klockan 01 innan det blev släckt för alla berörda hushåll i Sverige, berättar Viktor Wallström på Tele 2. 

– Det tar en stund innan det får effekt. Man trycker på knappen och sedan är det en liten fördröjning. 

I ett pressmeddelande berättar Comhem om hur deras kunder kommer att kompenseras – bland annat kommer en ”stor mängd” linjära tv-kanaler visas gratis för kunder. Samtidigt kommer premiuminnehåll från C More ersättas med motsvarande från Viasat. 

I pressmeddelandet står det också att alla Comhem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele 2, Comviq eller Comhem får obegränsad mobildata.

Efter beskedet släpper TV4 också ett pressmeddelande med rubriken: ”Comhem stjäl julen för miljoner svenskar”. 

Orden är Casten Almqvists, vd TV4 och C More. 

Vdn: utvecklar sina tankar för Expressen: 

– Vi har ju väldigt mycket julprogram och väldigt många program runt jul och nyår och det har nu Comhem sett till att stora delar av svenska folket inte kan se. 

Almqvist har svårt att förstå hur Comhem tänker. 

– De har under lång tid velat ha helt nya rättigheter från oss som de inte har i dag och samtidigt meddelat att de inte är beredda att betala för rättigheterna.

– Trots att vi då har erbjudit en mycket generös julklapp i form av att gratis distribuera TV4-kanalen genom jul och nyår så att den svenska publiken kan njuta av alla program så har man tackat nej. Vårt dilemma just nu är att vi inte förstå Comhems beteende. 

”Helt obegripligt”

På tisdagsmorgonen kom TV4 med ett erbjudande till Tele 2 för att undvika att deras kunder blir av med kanalerna. 

Erbjudandet gjorde gällande att Comhem skulle låtas distribuera kanalen gratis med start i går och fram till 10 januari.

– Comhem tar en tredjedel av Sveriges hushåll som gisslan för att uppnå sin kommersiella agenda. För oss är det extremt viktigt att sätta tittarna i centrum. Därför har vi skickat dokument som ger dem rätt att sända TV4-kanalerna gratis under den här perioden. På så vis hoppas vi med detta kunna rädda tv-julen för miljontals svenskar, sa Mathias Berg, operativ chef TV4 och C More. 

Men Tele 2 ratade erbjudandet. 

– Det står klart att den här så kallade julklappen inte innehåller de rättigheter som vi ser behövs för en digitalisering, och möjligheten för våra kunder att se TV4 via mobil eller surfplattor både nu eller i framtiden, sa Tele 2:s pressansvariga Louise Ekman.

Tele 2:s kommunikationsdirektör Viktor Wallström säger att de tidigare förlängt avtalet, men att det nu inte går längre. 

Varför tackade ni inte ja till TV4:s erbjudande i morse om en förlängning av avtalet? 

– På grund av digitaliseringen som vi ska starta så kan vi inte förlänga, säger han. 

Börjar digitaliseringen nu på en gång?  

– Det är ett jättestort projekt och det är många hundra miljoner som går in i det på några års sikt. Det är någonting som vi har förhandlat med alla och vi har haft ambitionen att vi skulle ha varit klara med det här avtalet också. 

Inte ens över jul för kundernas skull?

– Nej precis, vi gör den här digitaliseringsresan för kundernas skull, för att de ska kunna kolla på tv på det sätt som de själva önskar. Det är därför vi gör hela den här digitaliseringen. 

TV4: Förstår inte vad de menar 

Enligt Casten Almqvist förstår de inte vad Tele 2 menar när de säger att de ska digitalisera sina hushåll. 

– Vi har inte ens lyckas förstå vad de menar med att de ska digitalisera Sverige för de har en mängd rättigheter i dag, väldigt exklusiva och unika rättigheter, så vi har helt enkelt svårt att förstå vad de menar. 

Vd:n berättar att de märker av stor oro i sina sociala kanaler och att de räknar med att det kommer att bli värre efter släckningen. 

– Vad vi just nu fokuserar vid sidan av den här allvarliga situationen rent affärsmässigt, är att se till att påminna om alla möjligheter som faktiskt finns att titta på TV4 via TV4 play och nu kan man också titta på C More gratis under en period. Där lägger vi mycket kraft. Sen har vi våra annonsörer att ta hand om också på bästa möjliga sätt. Det här är en väldigt allvarlig situation för publiken och får våra annonsörer. 

TV4:s svar efter Tele 2:s ratning

Louise Ekman på Tele 2 sa tidigare under tisdagen: 

– Nyckelfrågan är fortfarande huruvida alla Sveriges tv-tittare och inte bara Telias kunder ska kunna se på TV4:s kanaler. Den frågan kvarstår. Det är det vi behöver diskutera. 

Trots att Tele 2 ratade erbjudandet sa TV4 att de fortfarande hade hopp om att de skulle acceptera ”julklappen”. 

– Julklappen står kvar under granen och vi hoppas att Comhem tar emot den så deras kunder kan få en härlig TV-jul även om vi inte har ett nytt avtal på plats, skrev Charlie Forsberg, presschef för TV4. 

Så det finns ingen chans att ni kommer att komma överens med Tele 2 om ett avtal som innehåller de digitala rättigheterna de efterfrågar?

– Det kan jag säga är att vi har erbjudit så väl en förlängning av nuvarande avtal som en lösning där de kan sända TV4 utan kostnad över julhelgerna om vi inte hinner komma överens, sa Charlie Forsberg. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.