Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SVT:s svar efter Lasse Kronérs hårda kritik

Lasse Kronér
Lasse Kronér och orkestern i Doobidoo
Foto: Bo Håkansson / Svt

I kväll klockan 20.00 är det dags för ett nytt avsnitt av "Doobidoo".

Men bakom den glättiga fasaden hägrar ett bråk mellan SVT och programledaren Lasse Kronér, som kallar kanalens agerande för "skitdåligt".

– Lasse har en poäng i sin kritik, men jag håller inte med om allt, har SVT:s PR-chef Magnus Telander tidigare sagt.

Under veckan har det stormat rejält kring Lasse Kronér och SVT, vilket GP var först med att rapportera om. I kväll sänds det tredje avsnittet för säsongen där Kim Sulocki och Rachel Mohlin tävlar mot Sofia Källgren och Johan Boding.

Anledningen till bråket är att Lasse Kronér anser att SVT inte marknadsför "Doobidoo" tillräckligt väl, trots höga tittarsiffror.

Bland annat anser han att det varit otydligt när programmet hade premiär (för två veckor sedan). Dessutom är han kritisk till att säsongspremiären inte fick en trailer.

– Den här frågan gäller inte bara mina program, utan är mer generellt med program från Göteborg. Det som drar SVT:s tittning är de program som görs ute i distrikten, utanför Stockholm, och så har det varit ganska länge, har Lasse Kronér tidigare berättat.

– Jag förstår inte varför det inte marknadsförs bättre av SVT, det görs på fel sätt och jag tycker det är en självklarhet att kanalen borde hjälpa alla program och göra det på samma sätt.


LÄS MER: Lasse Kronérs kritik: Skitdåligt av SVT

SVT: "Lasse Kronér har en poäng"

SVT:s PR-chef Magnus Telander är delvis förstående till Lasse Kronérs ilska, vilket han nyligen berättade för Expressen.

Samtidigt förklarar han det visas många premiärer under hösten och att det kan vara anledningen till att "Doobidoo" inte marknadsförts tillräckligt.

– Lasse har en poäng i sin kritik, men jag håller inte med om allt. Doobidoo” har en sådan stor publik och kännedom, så när säsongen började i augusti fanns det så mycket annat vi publicerade som vi måste berätta om. Det är hela tiden ett ställningstagande till vad vi ska prioritera.

Magnus Telander håller inte med om att program från Göteborg får mindre uppmärksamhet.

– SVT finns över hela landet. Vi bryr oss inte om var programmen är gjorda någonstans, vi riktar oss mot en publik och de mål vi sätter upp för våra program.


LÄS MER: Lasse Kronér avslöjar sin nya plan


Lasse Kronér anser dock att vissa program får bättre förutsättningar för att nå en större publik.

– Vad jag reagerar på är att ett program som till exempel "På spåret", då ligger det trailers på tider som är totalt värdelösa. På spåret är ju ett av det absolut största programmen. Och "Doobidoo" finns inte ens med på svt.se. Under vår premiärdag står det ingenting på sajten om detta, säger Lasse Kronér.

– Jag vill inte vara en grinig gammal gubbe, däremot tycker jag att det är ett underligt beteende av SVT.

Det förra avsnittet av "Doobidoo" sågs av drygt 1,3 miljoner tittare enligt MMS.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.