Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SVT vägrar ändra sig om kritiserade reklambandet

Pagan Fury tävlar i Melodifestivalen – trots reklambråket.Foto: OLLE SPORRONG
Anette Helenius försvarar beslutet att låta Pagan Fury tävla i Melodifestivalen.Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONG

Pagan Fury är officiellt rockband för ett datorspel och deras musik ges ut av ett spelföretag.

Men trots SVT:s hårda reklamregler tillåts bandet tävla i Melodifestivalen.

– Det viktiga är att de inte blandar samman det med sin medverkan hos oss och där har de har gjort alla rätt, säger projektledaren Anette Helenius.

När Pagan Fury presenterades som en av akterna i Melodifestivalen 2019 dröjde det inte länge förrän SVT fick ta emot en kritikstorm.

Bandet har nämligen lanserats som officiellt rockband för datorspelet ”Crusader kings 2” – något som först uppmärksammades av journalisten Emanuel Karlsten i ”Mediepodden”. Pagan Furys musik ges dessutom ut av spelföretaget Paradox.

– Det här handlar om att ett spelbolag vill hitta nya sätt att marknadsföra sig själva, och har sett att de kan göra det med musik, och till och med få med sitt bidrag i Melodifestivalen för att marknadsföra sitt spel ännu mer, sa han i ett avsnitt i vintras. 

 

”Sony var inte heller ett skivbolag”

SVT har extremt hårda regler kring marknadsföring och reklam. Ändå vägrar public service-bolaget erkänna att man gjort något fel i fallet Pagan Fury.

– Vad gäller det formella och det rent juridiska så är det ju så att spelbolaget Paradox har en musiklabel, de har skivbolag med flera artister och band, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen. 

Hon drar paralleller till stora skivbolaget Sony Music.

 – Som, om vi ska titta rent krasst, inte heller var ett skivbolag från början utan en leverantör och producent av teknikprodukter. De kan ha artister i tävlingen men om de skulle använda sig av deras produkter i vårt sammanhang blir det otillbörligt gynnande, säger Anette Helenius.

Betyder det att om McDonalds startade ett skivbolag och hade ett officiellt band så skulle det kunna vara med i Melodifestivalen?

– I teorin skulle det kunna vara så. Så länge de inte sjunger om happy meal eller blandar in Ronald McDonald.

 

”Musiken finns inte i något spel”

Pagan Fury slår också ifrån sig kritiken. Sångerskan Arven Latour, som egentligen heter Mia Stegmar, är den enda medlemmen som är på plats i Lidköping eftersom ”formatet inte tillåter musiker att spela live”.

Hon menar att reklambråket handlar om missförstånd och okunskap.

– Det är lite nytt och folk frågar om vi är här för att promota ett datorspel. Det är vi ju självklart inte. Framför allt inte nu under de här tydliga reglerna från SVT, de avtalen har ju vi skrivit på i ett tidigt skede, säger Mia Stegmar.

Hon vill inte ens ta orden ”Crusader kings” i sin mun under intervjun.

– Under den här tiden vi är här kan vi inte prata om ett speciellt spel eller en speciell produkt. Men vi kommer ju från det bolaget och det är så vi skapar musik, för att nå ut till gamers, säger Mia Stegmar.

– Men musiken är skriven separat från spelen. Den här musiken finns inte i något spel.

https://youtu.be/rIVqzlrSmXg

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.