Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SVT-profilens ilska mot reklambilderna

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Foto: /IBL

Ann Söderlund riktar nu hård kritik mot Åhléns efter reklambilder.

SVT-profilen kritiserar varuhuset för kroppsbilden de förmedlar till unga. 

"Först utförsäljningen av "rökskadat" smink efter terrordådet, nu tillbaka till heroin chic?!! Vad blir det nästa gång?", skriver SVT-profilen på Instagram.

Varuhuset Åhléns fick hård kritik då de i samband med lastbildsattacken på Drottninggatan gick ut med ett meddelande om en utförsäljning av rökskadade produkter. Efter kritiken backade varuhuset  och bad om ursäkt. 

”Vi vill be våra kunder om ursäkt för ett dåligt beslut”, skrev de i ett pressmeddelande.

Nu får de ta emot nya hårda ord efter nya reklambilder. 

SVT-profilen Ann Söderlund ifrågasätter bilden som varuhuset förmedlar till unga kvinnor på Instagram. 

"Ok Åhléns. Kate Moss ringde från 90-talet och ville ha tillbaka sin look. Kanske dags att byta reklambyrå. Först utförsäljningen av "rökskadat" smink efter terrordådet, nu tillbaka till heroin chic?!! Vad blir det nästa gång?", skriver Ann Söderlund i inlägget och fortsätter:

"Note to Åhléns om unga kvinnors mående. Vart femte tjej i Sverige har en ätstörning.", skriver hon.


LÄS MER: SVT fick pausa – blev för tufft för Söderlund

https://www.instagram.com/p/BTUXi4tBRuV/?taken-by=annsoderlund

Ann Söderlund: "Man gapar ju"

För Aftonbladet förklarar Ann Söderlund, som också jobbar med människor som har ätstörningar och föreläser om psykisk ohälsa, sin ilska: 

– På 90-talet visste vi inte bättre, men att 2017 kasta in ”heroin chic”-modellen igen, man gapar ju, säger Ann Söderlund till tidningen och fortsätter:

– Det ser ut som att hon är döende, hon ser ut som ett klassiskt filmlik och ser aggressivt smal och olycklig ut, säger hon.


LÄS MER: Åhléns backar – blir ingen rea efter terrorattacken 


I inlägget får hon både medhåll och kritik för sitt resonemang.

"Kan bara instämma och tack Ann för viktiga ord" och "Jag måste tyvärr hålla med dig, hon ser sjuk ut. Kom igen nu Åhléns bättre kan ni" är några av inläggen som stöttar Ann Söderlund. 

Men hon får också kritik:

"Jag ser absolut inga problem med bilden, som jag tycker är vacker. Min första tanke var att blusen andades viktorianskt mode och då passar en blek styling", är en av kommentarerna.

Enligt Ann Söderlund är reklamen under all kritik: 

– Många unga tjejer tycker det där är snyggt för att Åhléns tycker det där är snyggt, säger Ann Söderlund till Aftonbladet.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.