Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SVT gör det ledande morgonprogrammet

Omkörningen. Marianne Rundströms "Go'morron Sverige" har nu fler tittare än Tilde de Paulas "Nyhetsmorgon". Foto: SVT

I 16 år var "Nyhetsmorgon" i TV4 det ledande morgon­programmet.
Men nu har SVT:s "Go'morron Sverige" tagit tillbaka ­tronen om frukosttittandet.

TV4:s nya duo Peter Jihde och Tilde de Paula har hittills inte inneburit något trendbrott.

- Det är roligt. TV4 är lite puttriga, säger programledaren Marianne Rundström på SVT.

SNABBANALYS

Expressens tv-krönikör Anders Björkman om morgon­programmen:


"Go'morron Sverige":

'' SVT har under lång tid jobbat med att förnya sin morgon, lätta upp och bli lite mer lekfullt, utan att förlora det seriösa. Och de blir bättre och bättre.

 

"Nyhetsmorgon":

'' TV4 har försökt öka tempot i sina morgnar och har ännu fler inslag. Mitt emellan två nyhetssändningar ska nyhetsuppläsaren in och "berätta" om morgonens nyheter. Det har blivit ännu mer upphackat för de tittare som redan är trötta på reklamavbrott.

I början av nittiotalet, när morgon-tv startade även på var­dagarna i Sverige, var SVT vinnare i grenen. Men efter ett sommaruppehåll, då TV4 fortsatte sända, gick konkurrenten om och 1995 hade "Nyhetsmorgon" fler tittare.

Sedan tog det SVT 16 år att komma i kapp.

- Vi har gnetat med det i 16 år. Det tog lång tid att komma ikapp, säger SVT:s programchef för nyheter, Jan Axelsson.

- I mer än ett år nu har vi varit konstant större än dem varje dag i stort sett. Vi är mer nyhets­inriktade och det tror jag har gynnat oss.

I mars i år såg 7,8 procent av befolkningen mellan 3 och 99 år "Go'morron Sverige" någon gång mellan klockan 6 och 10. Mot­svarande siffra för "Nyhets­morgon" var 6,8 procent. En procent motsvarar 91 400 tittare.

Jan Axelsson tror att framgången beror på den tydliga inriktningen på nyheter och aktualitet.

- Och vi har jobbat mycket med tilltalet, inte minst för programledarna, säger han.
Programledaren Marianne Rundström har varit med genom de 16 åren.

- Det är klart det är roligt, det är svårt att komma från konkurrenstankarna. Nu har vi haft ledningen så länge att det känns stabilt, säger hon.

"Har en annan trovärdighet"

Hon tror också att nyhets­fokuseringen gynnat SVT.

- Vi gör olika saker. Morgonprogrammens funktion tror jag är att man ska gå ut i dagen och känna sig rustad och veta vad som hänt. Det har varit mer vår profil än TV4:s. De är lite trivsammare kanske, och lite puttriga. Sedan har det varit en ganska dramatisk period nyhetsmässigt, och då går publiken till SVT. Public service har en annan trovärdighet, säger Rundström.

TV4 håller dock inte med om att SVT är störst.

- Nej, det gör jag inte. Vi är störst i den målgrupp som vi mäter, 12-59 år, och är jättenöjda med det, säger Marit Danielsson, ansvarig för "Nyhets­morgon" och faktachef på TV4.

TV4 har nyligen genomfört en rad förändringar, bland annat genom de nya program­ledarna Peter Jihde, Carina Berg, Jessica Almenäs och Agneta Sjödin, vilket är en del i ett led att nå fler tittare.

- Vi är försiktigt optimistiska att kunna vandra uppåt, säger Marit Danielsson.
Hon håller inte heller med om att SVT är starkare på nyheter.

- TV4 har en jättestark tradition av nyhetsbevakning och den balansen behåller vi. Jag skulle kunna tänka mig att det är TV4-andan som gör att vi känns piggare och modernare och mer i tiden.

"Lite ovärdigt att tävla"

Tilde de Paula, som gjort "Nyhetsmorgon" i olika former under 10 år, väljer att inte titta på siffrorna.

- Jag har otroligt stor respekt för SVT och deras morgon­program, jag vet hur mycket jobb det är. Men det är lite ovärdigt att tävla. För mig som programsnickrare är det innehållet som är det viktiga. Jag håller mig till det, säger Tilde de Paula.