Spelbolag kommer inte att kunna vara sponsorer för Melodifestivalevenemanget från och med 2020, det meddelar SVT i ett pressmeddelande.
Debatt har väckts i samband med att spelbolaget Maria Casino sponsrar årets musikevenemang. Frågan om den etiska lämpligheten har väckts i bland annat Dagens nyheter.
Efter kritiken väljer SVT nu att backa, ett beslut som kanalen meddelade under onsdagen.
”Bakgrunden är att en omreglering av spelmarknaden i Sverige gjort att fler spelbolag kan skaffa licens. I och med det finns inga formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang (...). I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020” skriver SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande.
Därför kunde spelbolaget bli sponsor i Melodifestivalen
Maria Casinos avtal om sponsorskap för Melodifestivalen 2019 kom till i samband med att den nya spellagen infördes i efter årsskiftet. Lagen innebär att alla spelbolag måste ansöka om licens.
– Förut reglerades inte frågan i radio- och tv-lagen, men nu har man tillåtit reklam och sponsring under förutsättning att spelbolaget har licens och därmed uppfyller vissa kriterier, säger Anna Dingertz som är jurist på Myndigheten för press, radio och tv till Dagens nyheter.
Maria Casino kommer att synas under årets turné, som produceras av Live Nation. Men inga skyltar ska visas i tv-rutan, något som ska ha varit avtalat redan tidigare uppger SVT.