Svensson: "Still life" är finast i sommar

Publicerad

John May är en kommunanställd kontorsråtta som handhar dödsfall där det inte verkar finnas några anhöriga till den avlidna.

Han sköter sitt arbete noggrant och när han konstaterar att den döde är utan släkt och vänner följer han begravningarna i kapell och kyrkor som den ende sörjande, trots att han egentligen bara har en yrkesmässig relation till den döde.

Han lever ensam med fasta rutiner i en förort, så på något märkligt sätt fungerar de döda som ett slags surrogat för en icke existerande bekantskapskrets. Genom samtal med grannar och bläddrande i fotoalbum kommer han nära sina klienter och verkar sörja dem som om de vore hans vänner. John May lever i en kärlekslös tillvaro som blivit ett emotionellt vakuum men det är det enda liv han känner till och finner trygghet i.

 

En dag blir han kallad till chefen som berättar att Mays avdelning ska spara pengar och eftersom han är för noggrann och tidsödande med sina efterforskningar dras hans tjänst in med omedelbar verkan. Han får slutföra ett sista uppdrag som visar sig vara en död man i hans egna kvarter och när han tittar ut genom fönstret ser han sin egen lägenhet på andra sidan gatan vilket får honom att börja fundera...

 

"Still Life" är brittisk diskbänksrealism av ädlaste märke fylld av vemod, lågmäld humor och längtan och berättad med stor trovärdighet. Och det är så spännande och givande att få en inblick i Johns trista liv. Eddie Marsan fullkomligt äger varje scen och det är imponerande att se hur han kopplar om systemet och går från att spela hatad hustrumisshandlare i mästerverket "Tyrannosaur" till ömkansvärd ungkarl i detta starka drama! "Still Life" är tveklöst sommarens finaste ögonblick i biomörkret.

 

Eddie Marsan är lysande i rollen som vilsen kontorsslav.

Ronny Svensson
Ronny Svensson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag