Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Stulen kärlek": Riktigt roligt i nyskriven publiksuccé

Ulf Dohlsten försöker förklara det invecklade läget för Mikael Riesebeck, som är nära sammanbrott, i komedin Stulen kärlek.

TEATER

Stulen kärlek Intiman, Stockholm

En kul liten pjäs,

överraskande underhållande, och skriven av Krister Classon, en gång halva buskisparet Stefan & Krister. "Stulen kärlek" var förra årets publiksuccé i Göteborg och går nu upp i Stockholm med nästan samma ensemble. Bertram Heribertson och Sanna Ekman (som gått in i stället för Annika Anderson) spelar gifta paret nära skilsmässa. En tjuv bryter sig in i parets villa och överraskas av en försäkringsmäklare, som kommer för att värdera en dyrbar tavla. Samtidigt är ett äldre, något udda par på väg att flytta in i grannkåken. Men flyttbilen dröjer och det är kallt...

Rätt enkel handling,

som kompliceras för att en person, tjuven, måste ljuga och därifrån växer missuppfattningarna. Men det håller sig på en trovärdig nivå, vilket är viktigt. Smart skrivet, drivet spelat och riktigt roligt. Komedins motor är Ulf Dohlsten, rutinerad komediaktör i Göteborg, och Mikael Riesebeck, som växer varje gång jag ser honom. Det har ett skärpt samspel som försäkringsman och tjuv och skapar de flesta skratten. Laila Westersund är en skojig pigg tant och Thomas Hedengran gör en stark komisk figur av hennes tröga gubbe.

När det ska spelas underhållningsteater,

så brukar man översätta engelska eller franska farser. Eller modernisera stycken från förrförra seklet. Ingen skriver nytt, sägs det, men det stämmer inte. Krister Classon skriver nytt och han gör det med lust och egen erfarenhet. "Stulen kärlek" är hans bästa hittills och eftersom han själv regisserat, så är pjäsen väl tillvaratagen.