Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Streamingtjänsterna som utmanar Netflix

"Breaking bad" är en av storserierna på Netflix.
Viaplay sänder exempelvis både OS i Sotji och dramaserien "Grey's anatomy". Foto: Claudio Bresciani / Tt
På Filmnet kan man se "Girls" med Lena Dunham i huvudrollen. Foto: Hector Valllenilla,Pacificcoastn
Komedin "American pie" finns i Voddlers utbud. Foto: Universal
"Game of thrones" med Daenerys Targaryen, spelad av Emilia Clarke, finns att strama på HBO Nordic. Foto: Canal Plus

Nära en miljon svenskar använder i dag Netflix.

- Men utbudet av streamingtjänster på nätet ökar - och enligt vissa har vi bara sett början.

- Netflix kommer kanske att behålla sin position som etta en tid framöver, men inte sin position som ensamma herrar på täppan, säger IT-experten Joakim Jardenberg.

NETFLIX

Månadskostnad: 79 kronor.

Typ: Video-on-demand

Grundat: 1997 i USA, nordiska versionen lanserades 2012

Antal användare: 958 000 i Sverige. Minst 44 miljoner i hela världen.

Det kan du se: Har "tusentals" filmer och serier, enligt sajten. Bland annat populära amerikanska serier som "Breaking Bad" och "Sons of Anarchy" och en del svenska. Förutom det har Netflix ett flertal originalserier i utbudet, som "Orange is the new black", "House of Cards" och "Lilyhammer". Finns även ett stort antal filmer.

VIAPLAY

Månadskostnad: 79 kronor.

Typ: Video-on-demand.

Grundat: Lanserades 2007 som Viasat OnDemand. Blev 2011 ett eget bolag inom MTG-koncernen under namnet Viaplay.

Antal användare i Sverige: 659 000 .

Det kan du se: "Greys Anatomy", "Revenge", "Vänner", "Walking Dead" och en stor mängd svenska tv-program. Är den enda av tjänsterna där man kan streama sport. Har även ett filmutbud.

FILMNET

Månadskostnad: 99 kronor per månad.

Typ: Video-on-demand, distributör av C More Film.

Grundat: Grundades som en kabel tv-kanal för film 1984. Sändningarna startade i Sverige 1985, och upphörde i Sverige 1996. 2012 startades det upp av TV4-gruppen som just en online-tjänst för C More.

Antal användare: Går inte ut med officiella siffror.

Det kan du se: Serier som "Girls", "Boardwalk Empire", "Solsidan" och "True Blood". Stort film-utbud.

VODDLER

Månadskostnad: 79 kronor per månad, 37 kronor styck.

Typ: Video-on-demand

Grundat: 2005 i Sverige, för laglig streaming av film och tv-serier. Består delvis av pay-per-view film där användaren kan hyra film i 24 timmar.

Antal användare: 1,2 miljoner i Norden.

Det kan du se: Nya filmer som hyrfilmer, lite äldre filmer i månadspaketet, gamla filmer gratis. Användarna kan även ladda upp sina egna filmer och använda Voddler som molntjänst.

HBO NORDIC

Månadskostnad: 79 kronor.

Typ: Video-on-demand.

Grundat: 2012 lanserades HBO Nordic som en del av amerikanska HBO.

Antal användare: 51 000 i Sverige. Över 93 miljoner för internationella HBO.

Det kan du se: Finns runt 100 serier, bland dem HBO:s populära "Girls", "True Blood", "Game of Thrones" och "Boardwalk Empire". Det finns även ett stort antal filmer.

Bara två år har gått sedan Netflix gjorde intåg på den svenska tv-marknaden.

Sedan 2012 är det den största betal-tv-tjänsten online i Sverige.

Enligt tjänsten MMS, som mäter tv-tittandet i Sverige, använder 659 000 svenskar Viaplay, mot 958 000 Netflix-användare.

- När konsumenterna fick chansen att visa vad de ville ha blev det ganska tydligt. Netflix har snabbt kommit att dominera marknaden fullständigt, säger IT-experten Joakim Jardenberg.

- Då kan man titta på vad det är som de erbjuder som ingen annan erbjuder, en enkel prismodell, ett stort utbud och en smidig teknik som fungerar bra för de allra flesta. Så enkelt är framgångsreceptet.

I dag är Netflix näst intill synonymt med hela streamingföreteelsen, anser han.

- Det har spridits lite som ett "kärleksvarumärke", ett lovebrand. Det tilltalar inte bara hjärnan utan magen och hjärtat också, man känner för tjänsten.

HBO vill bli bäst på serier

Samma år som Netflix dök upp lanserade amerikanska HBO tjänsten HBO Nordic för den nordiska marknaden.

Christel Lindgren är pressansvarig för tjänsten som i dag har de drygt 50 000 användare i Sverige.

- Vår ambition är att vara "The Home of Series", det vill säga det bästa stället att titta på serier, förklarar hon.

Om HBO Nordic har någon uttalad ambition att växa ikapp jättarna Netflix och Viaplay i Sverige vill hon inte kommentera, men att de vill växa är förstås ingen hemlighet.

Och taktiken stavas ökat utbud från flera håll än moderkanalen HBO.

- Vi arbetar för att öka utbudet på alla sätt genom att erbjuda både nya och äldre serier från både HBO och andra som Starz, MGM, BBC. Vi har även långfilmer, dokumentärer och en hel massa standup, vissa är riktiga rariteter som är svåra att hitta någon annanstans. Vi vill vara så snabba som möjligt och alla nya serieavsnitt visas inom 24 timmar efter världspremiären med svenska undertexter, säger Lindgren.

Även Netflix satsar på samarbeten med andra aktörer för att öka antalet användare ytterligare från dagens 44 miljoner i världen.

- Något som vi gjorde med "Lilyhammer" tillsammans med NRK i Norge kanske?, sade Joris Evers, teknikansvarig och chef för företagskommunikation på Netflix, i en tidigare intervju med Expressen under CES-mässan i Las Vegas.

"Folk älskar Netflix"

Nyligen lanserades tjänsten för Comhem-box och för till fället arbetar man för att sluta avtal med flera kabelleverantörer.

Trots att leverantörerna kan betrakta Netflix som en konkurrent tror Joris Evers att det kan gynna dem att samarbeta.

- Folk älskar Netflix. Då är det bättre att de behåller Netflixanvändarna i sin box än att de använder någon annan enhet, fortsätter Evers.

Men är då Netflix position som marknadsledare ohotad?

Expressens tv-bloggare Mattias Bergqvist spår om inte annat att företagets framtid är ljus.

- Min gissning är att det är många barnfamiljer som använder sig av tjänsten, en grupp som man inte ska glömma i det här sammanhanget. Dessutom är Netflix perfekt för både strötittande, att återuppleva gamla favoriter och fastna för nya, säger han.

Och IT-expert Joakim Jardenberg håller med - om än med en brasklapp.

- Netflix kommer kanske att behålla sin position som etta en tid framöver, men inte sin position som ensamma herrar på täppan. Det är lite det som är skönheten i den här nya videovärlden, har du bara en internetuppkoppling så kan du plocka och välja väldigt fritt mellan aktörerna, säger han.

Aktörer och användare ökar

Jardenberg förutspår att både antalet aktörer på streamingmarknaden och antalet användare av tjänsterna kommer att fortsätta öka, och vi kan förvänta oss allt fler nischade tjänster.

Det behövs inte ens en egen plattform för att slå sig in på marknaden, utan kan räcka alldeles utmärkt med en Youtubekanal.

- Min 19-åring tittar ömsom på Netflix och ömsom på Pewdiepie på Youtube och reflekterar inte över att det ena är en sorts tjänst och det ena är en annan sorts tjänst. Allting strömmar till honom i datorn, mobilen eller till hans padda. Lika väl som vi tidigare bytte kanal från ettan till tvåan kan vi nu byta kanal från en ensam aktör på Youtube till "House of Cards" på Netflix helt obekymrat. Det är bara branschen som är bekymrad, säger Joakim Jardberg.

Annons:
Expressen Refunder Julklappar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!