Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stora kundilskan mot Comhem: ”Katastrof”

Hör ansvariga för TV4 och Comhem om konflikten: ”Helt oförståeligt att välja att inte förhandla”.
Comhem-kunden Katarina Kärnestam, 56. Foto: Privat
TV4 har släckts för en tredjedel av Sveriges hushåll. Foto: ALEX LJUNGDAHL
I ett pressmeddelande skriver Tele 2, som äger Comhem, att man tvingades släcka kanalen för att få Telia, som numera äger TV4, att förhandla. Foto: TT NYHETSBYRÅN

TV4 har släckts för en tredjedel av Sveriges hushåll. 

Ilskan mot Comhem är stor efter att man inte kunnat lösa konflikten med TV4. 

– Det är katastrof, säger Comhem-kunden Katarina Kärnestam, 56. 

Drabbas du av konflikten?

Efter att förhandlingarna om rättigheter mellan Tele 2/Comhem och Telia/TV4 strandat så har TV4 slocknat hos miljoner svenskar. 

Klockan 00.12 natten till onsdagen stoppades kanalen för Comhems kunder. 

– Det är dock ett misslyckande för alla parter att kunderna hamnar i kläm, då vi ännu inte lyckats hitta en långsiktig lösning som säkerställer TV4:s tillgänglighet, och valfriheten för Sveriges tv-tittare, sa Anders Nilsson, vd på Tele 2-koncernen som äger Comhem. 

I ett pressmeddelande skriver Tele 2, som äger Comhem, att man tvingades släcka kanalen för att få Telia, som numera äger TV4, att förhandla. 

TV4 har erbjudit Comhem att förlänga avtalet, alltså att sända kanalen, över jul. Men det har Comhem tackat nej till. 

”Om vi går med på TV4:s erbjudande över jul så kommer Telia fortsätta ducka våra förhandlingar”, skriver Comhem i ett pressmeddelande. 

I veckan slog TV4 tillbaka genom att säga att de skulle stoppa reklam från Tele2. 

Men på torsdagen valde TV4 att man inte ska verkställa reklambeslutet. 

– Vi har gjort en ny bedömning, säger Charlie Forsberg, presschef på TV4 till TT.

Ilskan mot Comhem är nu stor. I sociala medier frågar sig många upprörda kunder varför problemet inte är löst – och varför de ska drabbas av de strandade förhandlingarna. 

Comhem-kunden: Borde ta bort uppsägningstid 

En av dem är Katarina Kärnestam, 56. 

– Det är så konstigt är att de haft så många månader på sig att lösa detta och ändå säger de att det inte går. Varför kan de inte hitta andra förhandlare då som kan mötas? Det här straffar flera miljoner människor. 

Katarina Kärnestam tycker att Comhem borde ta bort uppsägningstiden som kompensation för problemen. Hon själv kommer att byta bolag. 

– Det är katastrof. Det hade säkert gått att lösa på ett annat sätt.

I ett pressmeddelande berättar Comhem om hur deras kunder kommer att kompenseras – bland annat kommer en ”stor mängd” linjära tv-kanaler visas gratis för kunder. Samtidigt kommer premiuminnehåll från C More ersättas med motsvarande från Viasat. 

I pressmeddelandet står det också att alla Comhem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele 2, Comviq eller Comhem får obegränsad mobildata.

”Inga nya tecken på förhandlingsvilja”

Joel Ibson, PR-ansvarig på Tele 2, säger under onsdagen att de inte sett nya tecken på förhandlingsvilja från Telia. 

 Ni pratar om att det här handlar om att ni vill genomföra en digitalisering. Vad exakt betyder det? 

 – Om man ska beskriva det väldigt enkelt, så handlar det om att 1,6 miljoner hushåll i Sverige ska gå från traditionella analoga sändningar av tv till moderna digitala sändningar. Det gör att man får möjlighet att få bättre bild, bättre ljud och dessutom frigör det massa kapacitet för bredband i landet. 

 – Vi behöver synka med kanalbolagen så att deras sändningar fungerar. Deras sändningar ska bli digitala och vår infrastruktur ska bli digital på ett sätt som lirar med varandra. Med alla andra kanalbolag är det här ett samarbete, inte en stridsfråga.

”Förhandlingarna handlar om två frågor”

 Joel Ibson säger vidare att förhandlingarna med Telia handlar om två frågor: dels digitaliseringen, men också distribueringen av kanalen på alla plattformar. 

– Tidigare har TV4 alltid varit fritt. Vem som helst kan se på TV4 på vilken skärm man vill. Nu verkar det som att Telia inte vill ge ut de här rättigheterna. 

 TV4 hävdar att Tele 2 inte betalar vad som krävs för rättigheterna att sända kanalen på alla plattformar. 

 – Det är ren och skär lögn. Vi har inte fått ett konkret pris att förhandla om. Vi har inte kommit någonstans i de här diskussionerna, menar Joel Ibson.

Men TV4 har erbjudit att förlänga avtalet och sända kanalen fram till och med den 10 januari. Varför tackar ni nej? 

– Vårt problem är att vi har en tidsplan och ett projekt vi påbörjat med alla andra kanalbolag. Vi har försökt prata med TV4 om det här sedan i somras. Både vi och TV4 har vetat att avtalet ska gå ut. Nu vill man förhala ytterligare, men vi kan inte förhala mer. Därför tvingas vi sätta hårt mot hårt. Vi är väldigt ledsna för att våra kunder drabbas kortsiktigt, men vi tvingas göra det här för att de ska kunna se på TV4 långsiktigt.

”Har skett en tydlig förändring”

Enligt Joel Ibson har det skett en tydlig förändring i TV4:s agerande sedan ägarskiftet, från Bonnier Broadcasting till Telia, men att företaget nu svängt i frågan om rättigheter. 

 – Det kan vara ett jättesmart sätt att försöka ha TV4 som endast en förmån för Telia-kunder. Ur ett affärsperspektiv kan det vara smart, men vad innebär det egentligen för mediemångfalden och nyhetsrapporteringen i landet? 

TV4:s vd: ”Utpressningstaktik”

I Expressen TV:s nyhetsprogram ”Direkt med Niklas Svensson” på onsdagseftermiddagen medverkade Casten Almqvist, vd på TV4.

– Vi försöker inte alls stoppa Tele 2:s digitalisering. Vårt absoluta huvudfokus är att se till svenska folket får sitt TV4. Hela vår affärsidé handlar om att så många som möjligt ska kunna titta på TV4. Därför tycker vi att hela scenariot är som en slags utpressningstaktik, säger Casten Almqvist.

– Man väljer att lura svenska folket och tryckte på knappen vid midnatt, så att ingen kan se våra kanaler. Trots att vi erbjöd Comhem att gratis bjuda svenska folket på TV4 utan att betala en enda krona.

Vad bråkar de om? Och när kommer en lösning?

Vad bråkar de om? Och när kommer en lösning?

Comhem släckte ner TV4 vid midnatt - ”stjäl julen”:

Di Morgonkoll - Comhem släckte ner TV4 vid midnatt - ”stjäl julen”.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.