Stjärnans tuffa kritik mot Ruben Östlund

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Elisabeth Moss berättar om inspelningen.
Foto: LATOUR/VARIETY/REX/SHUTTERSTOCK
Elisabeth Moss berättar om inspelningen.
Foto: LATOUR/VARIETY/REX/SHUTTERSTOCK
Elisabeth Moss berättar om inspelningen.
Foto: LATOUR/VARIETY/REX/SHUTTERSTOCK
Ruben Östlund.
Foto: SVEN LINDWALL
Elsiabeth Moss.
Foto: DAVE LONGENDYKE
Foto: IZABELLE NORDFJELL
1 / 7

Ruben Östlunds "The Square" tävlar om Guldpalmen i Cannes.

Nu berättar "Mad men"-stjärnan Elisabeth Moss om den tuffa inspelningen med den svenske regissören.

– Hans sätt att jobba är mycket, mycket svårt, säger hon till Aftonbladet.

Svenske stjärnregissören Ruben Östlunds kommande film "The Square" tävlar om Guldpalmen i Cannes. 

Nu berättar huvudrollsinnehvaren, "Mad men"-stjärnan Elisabeth Moss, 34, om den krävande inspelningen och arbetet med den svenske stjärnregissören.

LÄS MER: Ruben Östlunds film kan vinna Guldpalmen

– Han har det mest unika sätt att jobba som jag sett. Det är massor av improvisationer. Man tillbringar en hel dag med en enda scen. Man gör den om och om igen tills man finner något alla gillar, säger hon i en intervju med Aftonbladet.

Hon berättar att hon långt ifrån är helt och hållet positiv till metoden.

– Det är ett mycket, mycket unikt sätt att jobba. Och det är faktiskt ett mycket svårt sätt att jobba. Det är väldigt repetitivt, säger hon i intervjun.

Ruben Östlund i Cannes med skådespelarna från filmen "Turist"
Foto: GRAHAM WHITBY BOOT/ALLSTAR

Elisabeth Moss: "En briljant filmmakare"

Men hon passar även på att hylla den svenske regissören och berömmer bland annat hans film "Turist", som nämndes i samband med Oscarsgalan.

Till slut blev dock filmen utan Oscarsnominering.

– Han är en briljant filmmakare. Jag älskade "Turist" och jag gillar hans stil. Jag var mycket priviligierad som fick vara del av filmen, säger hon till Aftonbladet.

LÄS MER: Ruben Östlunds pik till Cannes-festivalen  

Första svenska bidraget sedan 2000

Senaste gången en blågul film kvalade in för att vara med i Cannes-festivalens mest prestigefulla kategori var år 2000 då både Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen” och Liv Ullmanns ”Trolösa” kvalificerade sig.

– Tyvärr var jag så nervös att sensationskänslan uteblev. Det var mer som när domaren blåser av en oerhört jämn match som till sist slutar med vinst, sade Ruben Östlund till Expressen när han fick beskedet.

Han fortsatte då:

– Jag har haft det på känn, jag tycker att vi gjort en mycket bra film. Men det var på håret att vi hann klart. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.