Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Star Wars har nått slutet – och det kan inte bli bättre

Expressens filmrecensent: ”Mycket stora, episka känslor”.
Rey (Daisy Ridley) i Star Wars.Foto: Lucasfilm Ltd. / (c) 2019 ILM and Lucasfilm Ltd. All Rights Rese
Ur Foto: Lucasfilm Ltd. / (c) 2019 ILM and Lucasfilm Ltd. All Rights Rese
Foto: Lucasfilm Ltd. / (c) 2019 ILM and Lucasfilm Ltd. All Rights Rese
Foto: Lucasfilm Ltd. / (c) 2019 ILM and Lucasfilm Ltd. All Rights Rese
Foto: Lucasfilm Ltd. / (c) 2019 ILM and Lucasfilm Ltd. All Rights Rese
1 / 7

Vi har kommit till slutet av en saga som berättats i 42 år, och jag tror faktiskt inte det kunde bli bättre.

”The Rise of Skywalker” är en maffig rymdopera som lyckas med den smått vansinniga uppgiften att knyta ihop det här myllrande spektaklet. Att det alls fungerar är egentligen lika obegripligt, som det är ljuvligt. Filmen är ju inte bara en del av en franchise, tyngd av förväntningar från alla möjliga håll, den har även drabbats av sin beskärda del av motgångar. 

Från början var det ju tänkt att mer fokus skulle ligga på prinsessan Leia i det här kapitlet, men efter Carrie Fishers plötsliga bortgång för tre år sen, fick de planerna modifieras. Därefter blev Rian Johnsons ”The last jedi” en utskälld historia bland fansen, vilket möjligen kan ha bidragit till att den sista filmen kom att bollas runt som ett livsfarligt glödgat föremål bland manusförfattare och regissörer, för att till slut studsa tillbaka på J.J. Abrams själv. Det är en oroväckande produktionsdramatik, som ändå tycks ha verkat för det bästa. 

Abrams inte bara skruvar filmen tillbaka mot ”Force awakens”-stilen, utan väcker även ett slags sakral känsla av att vi tillsammans fått uppleva en alldeles särskild era som nu släcks ner.

I filmens begynnelse finns nästan bara mörkret. Det väller in i en värld fylld av ruiner och vrak, viskningar och vålnader. Ondskan växer i skuggorna. Kejsar Palpatine är tillbaka och drar i trådarna för vad som ska bli den slutgiltiga ordningen. Samtidigt famlar Kylo Ren och Rey efter varandra, med en intresseväckande mänsklig sårbarhet, i sprickan mellan gott och ont. 

STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER

Äventyr

USA. Av J.J. Abrams. Med Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Mark Hamill, Carrie Fisher. Längd: 2:21. Från: 11 år 

Enligt den logik som den senaste trilogin hittills följt så finns här en del paralleller till ”Jedins återkomst”. Vi återvänder bland annat till Endor, där ett par ewoker skymtar förbi, Lando Calrissian (Billy Dee Williams) kommer tillbaka, och en och annan gigantisk varelse hotar med att äta våra vänner till middag. Men viktigare blir de mer filosofiska aspekterna som funnits med redan från sagans början. Det handlar om att besegra ilskan och rädslan inom oss, att förlåta, och att ge sig själv en andra chans. 

Somligt får oväntade (men kanske inte helt oväntade, om man tänker på det) vändningar. Reys ursprung uppdagas äntligen. Någon offrar sig. Någon dör. Sorgen är nära, men lämnar plats också åt annat. Den varma humorn som blivit något av ”Star wars” signum finns det gott om, och  actionscenerna rör sig över vidder med perspektiv lika episkt ödesmättade som när Moses delade Röda havet.

”The rise of Skywalker” är mer än bara ett värdigt slut: Det är en film som strävar efter att besegra den farliga ensamheten inom oss, den lämnar efter sig en förnimmelse av hopp, och ger själen energi nog att vidga sig ut i den stjärnklara evigheten.

Så bra är skådespelarna

Daisy Ridley

Här finns gott om närbilder där en hel världs öde får spegla sig i Ridleys stillsamt uttrycksfulla ansikte, men också lasersvärdsdueller så vackra att de gränsar mot dans. Att RIdley klarar av att vara fokus för det här mastodontprojektet är en bedrift i sig.

 

Adam Driver

Att Driver är en fantastisk skådespelare vet vi redan, och det är nog mycket tack vare honom som Kylo Ren faktiskt har blivit en så pass intressant rollfigur. Nya filmen bjuder på fin dynamik mellan Driver och RIdley,

 

Carrie Fisher

Det är faktiskt inte CGI-effekter som ligger bakom att vi får se general Leia även i den här filmen. Istället har arkivmaterial från tidigare inspelningar använts på ett sinnrikt sätt, vilket landar i att man återigen blir helt varm i hjärtat av Fishers uppenbarelse.

Se trailern till ”Star Wars: The rise of Skywalker”

Filmen är den sista i trilogin och den sista om Skywalker.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.