Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotify, Ericsson och Volvo gör unik produkt

Spotifys grundare Daniel Ek under ett event för musiktjänsten tidigare den här månaden.Foto: Spencer Platt

Spotify, Volvo och Ericsson har under en tid i största hemlighet arbetat tillsammans för att lansera en helt unik produkt som ska gynna alla parter.

Expressen kan i dag avslöja de tre svenska företagens planer på att revolutionera bilstereon.

Projektet har varit lyckosamt och är nu redo för bred världslansering under teknikmässan i Las Vegas om tre veckor.

Svensktrion

Spotify har fem miljoner betalande användare och ytterligare 15 miljoner som använder gratisvarianten av musiktjänsten.

Volvo sålde 449 000 bilar förra året och år 2020 är Volvos mål att sälja 800 000 bilar.

Ericsson är ledande på mobilnät i världen med en marknadsandel på 38 procent.

Hemlighetsmakeriet kring hur Spotify ska ta plats i Volvobilarnas ljudsystem har varit stort. På internet är diskussioner om olika lösningar för att använda Spotify i bilen ett hett ämne och olika lösningar med blåtand och kablar har tagits fram.

Expressen erfar nu att Spotify och Volvo nu med hjälp av Ericsson har tagit fram en enklare lösning som integrerar den svenskutvecklade musiktjänsten i de svenska bilarna.

Spindeln i nätet har varit Ericsson. Den svenska telekomjätten bygger sin försäljning av mobilnät och service av näten på visionen om att 20 miljarder olika teknikenheter ska vara uppkopplade 2020. Affärslogiken bygger på att uppkopplingsexplosionen ska öka behovet av investeringar av mobilnät.

Ett naturligt steg

I visionen finns allt från fler mobila bredband till uppkopplade kylskåp och bilar. Ericsson har sedan tidigare ett samarbete med Volvo där elbilar är uppkopplade för att laddningen ska starta när strömmen är som billigast.

Nu har Spotify kommit in i bilden och enligt Expressens uppgifter kommer den gemensamma lösningen för nästa generations bilstereo lanseras inom kort för att kunna ha världspremiär på världens viktigaste teknikmässa i Las Vegas i början av januari.

Spotifys samarbete med Volvo och Ericsson är ett naturligt steg i musiktjänstens utveckling med att bygga olika former av allianser. Ett annat exempel är att Spotify finns med i det exklusiva högtalarsystemet Sonos, i olika bredbandsabonnemang och att partners släpps in i tjänsten för att göra appar.

Erövrar världsmarknaden

Ett annat exempel att Expressen släpps in som partner i musiktjänsten inom kort med en koppling till recensioner och spellistor från tidningen.

Spotify håller på att erövra världsmarknaden men har kvar fötterna i den svenska myllan och i veckan besökte Skypemiljardären Niklas Zennström Spotifys kontor i Stockholm för ett möte med Martin Lorentzon, storägare och den som tillsammans med Daniel Ek grundade Spotify.

Zennström har själv investerat i Spotifyutmanaren Rdio, som dock inte haft några större framgångar, och nu hade de båda svenska superentreprenörerna en trevlig stund i Stockholm.

- Rdio vs Spotify - music battle royal! Vi vet båda redan vem som kommer att vinna. Bra diskussion, sammanfattade Lorentzon på Instagram.

 

Expressen.se rättar: I en tidigare version av denna artikel stod fel namn på Spotifys grundare Daniel Ek i en bildtext. Detta har rättats.