Sportinfluenserna i modet kan vara en del av förklaringen till att sporthandeln vinner ny mark medan modeföretagen backar. Att bära sneakers till vardags har blivit populärt. För företagaren Signe Höglund är sneakers ett måste.
- Hemma hos mig står det alltid ett par innanför dörren. Det är snyggt och mer bekvämt än vanliga skor så för mig passar det perfekt att det har blivit en trend, säger hon.
"Lever ett aktivt liv"
För dagen är hon klädd i löpartajts och sneakers från Nike som hon matchat med skinnjacka och kamouflagemönstrad skjorta.
- Att blanda sportkläder med vanliga plagg känns naturligt för mig eftersom jag lever ett aktivt liv. Förra veckan bar jag klänning, sneakers och huvtröja på jobbet, säger Signe Höglund.
Bara sportbranschen ökar
Enligt stilindex från Svensk Handel stil minskade försäljningen av kläder med 7,8 procent jämfört med samma månad förra året. För skobutikerna minskade försäljningen med 22,8 procent. Bara sportbranschen ökade sina försäljningsandelar i fjol, både på nätet och i butikerna.
Flera av de stora klädkedjorna försöker nu möta efterfrågan på sportkläder. Gina Tricot har gradvis utökat sin sportkollektion och även H&M satsar på sportsortimentet.